Tévésorozat

Barry

Tévétorrent

Bill Hader és Alec Berg sorozata jó időben érkezett. A vígjátéksorozatokat már egy ideje megtermékenyítette a független komédiák (vagy inkább dramedyk) zavarba ejtő, lefojtott, hangnemváltásokkal operáló stílusa. Egy mezei sorozatkészítő már rég nem a tévés aranykor a hét egy előre kijelölt pontján tömegesen a képernyők elé telepedő nézőiben gondolkodik – ez bizonyos értelemben nagyobb alkotói szabadságot is jelent, lehet csak rétegeknek írni.

E háttér a Barry esetében különösen lényeges, hiszen a széria deklaráltan csak egy szűk rétegnek szól. Barry (Bill Hader) PTSD-től szenvedő volt tengerészgyalogos, akit a gondoskodását sajátos módon kifejező nagybátyja vesz a szárnyai alá: bérgyilkosként alkalmazza. Barry nem sok örömet lel új hivatásában, ám egyszer Los Angelesbe kell utaznia, ahol célpontját kajtatván rátalál egy amatőr színészcsoportra, ahol meglegyinti egy új karrier és a szerelem ígérete. A sorozat alaphelyzete ugyan klisészerű, de az előadása lendületesen keveri a vad abszurdot a banalitással.
A gondosan kitervelt ambivalencia jellemzi a szériát: Berg és Hader élvezettel játszik a hangnemekkel (dráma és komédia), zsánerekkel (vígjáték, akciófilm, bűnfilm), a figurákban rejlő klisékkel és komplexitással (Henry Winkler egoista, mégis törődő színészguruja és An­thony Carrigan harsány csecsen alvezére kiemelkedőek). A széria motorja mégis a fád Hader, aki mintha a nézői azonosulás ellen dolgozna.

A Barry kétségtelenül sokat kíván a nézőtől – ellenszenves szereplői, narratív és tonális hullámvasútja mind megannyi kihívás.

Az HBO műsorán

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

„Elérve a tehéncsorda által hagyott sárnyomokat balra fordulunk” – ilyen egy hétvégi túra Székelyudvarhely környékén

Két napot teljesítettünk a Via Transilvanica székelyföldi szakaszából, Farkaslakáról Székelyudvarhelyre, onnan pedig Homoródszentmártonig gyalogoltunk. Felmásztunk Jézus fejébe, pásztorkutyákkal barátkoztunk, és még egy szüreti felvonulásba is belecsöppentünk. A közel 50 kilométeres út során más túrázókkal alig, medvékkel viszont szerencsére egyáltalán nem találkoztunk.

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.