Tévétorrent

From Dusk Till Dawn

  • Baski Sándor
  • 2014. június 29.

Tévétorrent

Tarantino mások filmjeiből szeret csemegézni, Robert Rodriguez a saját munkásságát remake-eli, gátlások nélkül. Már a hollywoodi belépőt is a pályanyitó El Mariachi újraforgatásának köszönhette, és azóta is bátran nyúl magához.

Második legnagyobb sikeréhez, az Alkonyattól pirkadatighoz is készült két kínos folytatás, de azokat csak producerként jegyezte. A márciusban debütált tévéverziónak ellenben ő a kreátora, ráadásul saját, újonnan indult csatornáján, a latin-amerikai közönséget megcélzó El Reyen fut.

Az önremake persze nem olyan egyszerű mutatvány, mint amilyennek látszik. A siker esélyeit némileg csökkenti, hogy a vámpírok ma már a tévében sem számítanak kuriózumnak, az Alkonyattól pirkadatig legnagyobb poénját, a váratlan műfajváltást pedig nehéz lenne másodszorra is elsütni. Ráfért volna tehát a koncepcióra egy alapos revízió, de Rodriguez inkább a biztos középutat választotta: az első évad nagy része a film alaptörténetét bontja ki bővebben, a főszereplők is többé-kevésbé ugyanazok (a Gecko testvérek és a Fuller család), a sorozat önálló mitológiájának felépítése viszont már az első epizódban megkezdődik. Rodriguez a vámpírmítoszt a különféle azték és maja kultuszokkal próbálja házasítani, ami a komplett műfaji vérfrissítéshez egyelőre kevésnek tűnik, de azt a tetszetős B filmes patinát, ami a rendező jobban sikerült mozis produkcióit bevonja, itt is sikerült reprodukálni. Az eredeti Alkonyattól pirkadatig rajongói legfeljebb azt kifogásolhatják, hogy hét epizódot kell várni, míg végre beindul a szó legszorosabb értelmében vett vérszivattyú.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.