Tévétorrent

Salem

Tévétorrent

Egy vér-szex-misztikum mesterhármassal dúsított történelmi fikciós sorozatnak kevés jobb témája van, mint a salemi boszorkányperek - ha operát lehet belőle csinálni, sorozatot még inkább. Teljes történetietlenséggel és igénytelenséggel sem vádolhatunk itt senkit, s ez már önmagában kiemeli e művet a hasonszőrű próbálkozások közül.

Bőven használtak forrásokat, és a boszorkányságot is igyekeztek puritán szemmel elképzelni. Kár, hogy hozzáadtak még egy halom kínos klisét is, amelyeket persze meg lehetne bocsátani, hiszen erős és koncepciózus, a saját zsánerén belül teljesen jól eltalált képi világot kapunk, és jó zenével. Témaérzékenységből tehát abszolút ötös, a Salem mégis elvérzik, két dolgon. Az egyik az alapkoncepció, miszerint ez nem csupán történelmi dráma lesz, hanem már az első kockáktól horror is, ahelyett például, hogy ennek az egész boszorkányőrületnek a tömegpszichózisban és a hisztériában rejlő okait keresse, finoman felcsigázva az érdeklődést. De nem, az első öt percben szövetséget kell kötni az ördöggel, kántálni és békákat tuszkolni emberek szájába, lógó hajú gonosz banyákat küldeni a gyerekekre. De még ezt is elnéznénk, tényleg, de megtalálnak valami olyan színészi játékkal, amitől még az oly sokat emlegetett patás ördög is elkezdené hasogatni a kulisszákat dühében. A főhősnek nyilvánított vad és koszos rebellis azon túl, hogy önmagában is egy hatalmas közhely, képtelen két arckifejezésnél többet használni, a "jajdemérges vagyok" és "jajdeálszentek vagytok" skálán táncolva. Erre pedig sajnos csak a "jajdekikapcsolom a tévét" lehet a válasz.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.