Tévétorrent

Legends

Tévétorrent

A Fox csatorna pontosan 9/11 után indította útjára Jack Bauert, a céltudatos, cselekvő, ám a morális szürkezónában vígan lubickoló terrorelhárítót, aki alig leplezetten a Bush-éra terrorizmus ellen indított háborúját volt hivatott legitimálni. Azóta sok minden történt: az amerikai csapatok kivonultak Irakból és Afganisztánból, és az állampolgárok már nem néznek el mindent a kormányzatnak.

A Legends főhőse, Martin Odum (Sean Bean) már egy ilyen bizalmatlansággal teli légkörben kavar. Ő is karizmatikus, talpraesett, de a kelleténél gyakrabban kalandozik az antihős-tartományban, s már nem is tudja pontosan, miféle amerikai államot is szolgál. Odum beépített ügynök, aki a szokásos zsaruklisé szerint lassan elveszti saját identitását; ­talán csak nem kormányzati kezek vannak a személyiségbomlasztás mögött?

A széria motorja egyértelműen Bean, aki játszi könnyedséggel ölt magára eltérő személyiségeket. Sok jelenetben a készítők önreflexív utalásokkal játszanak rá erre a színjátékhelyzetre: a többi szereplő nézőként kamerákon át figyeli az FBI rendezte drámát, a valaki mássá át­vedlő Odumot. A valódinak tűnő emberi érzelmek is ugyanúgy megtervezhetők, mint egy fiktív bankszámla vagy kórházi lelet. Kamé­leonszerű képességének titka, hogy minden perszónához saját élettörténetéből merít, minden alkalommal reprodukálva bennük elrontott lépéseit. Külön csavar, hogy a „saját személyiség”, Martin Odum sem tűnik kevésbé konstruáltnak árnyékszemélyiségeinél. A széria sokkal jobb is lehetne, ha jobban fókuszálnának az identitásválságra és a két önmarcangolás közti időt nem ordas klisékkel töltenék ki.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.