Tévétorrent

Legends

Tévétorrent

A Fox csatorna pontosan 9/11 után indította útjára Jack Bauert, a céltudatos, cselekvő, ám a morális szürkezónában vígan lubickoló terrorelhárítót, aki alig leplezetten a Bush-éra terrorizmus ellen indított háborúját volt hivatott legitimálni. Azóta sok minden történt: az amerikai csapatok kivonultak Irakból és Afganisztánból, és az állampolgárok már nem néznek el mindent a kormányzatnak.

A Legends főhőse, Martin Odum (Sean Bean) már egy ilyen bizalmatlansággal teli légkörben kavar. Ő is karizmatikus, talpraesett, de a kelleténél gyakrabban kalandozik az antihős-tartományban, s már nem is tudja pontosan, miféle amerikai államot is szolgál. Odum beépített ügynök, aki a szokásos zsaruklisé szerint lassan elveszti saját identitását; ­talán csak nem kormányzati kezek vannak a személyiségbomlasztás mögött?

A széria motorja egyértelműen Bean, aki játszi könnyedséggel ölt magára eltérő személyiségeket. Sok jelenetben a készítők önreflexív utalásokkal játszanak rá erre a színjátékhelyzetre: a többi szereplő nézőként kamerákon át figyeli az FBI rendezte drámát, a valaki mássá át­vedlő Odumot. A valódinak tűnő emberi érzelmek is ugyanúgy megtervezhetők, mint egy fiktív bankszámla vagy kórházi lelet. Kamé­leonszerű képességének titka, hogy minden perszónához saját élettörténetéből merít, minden alkalommal reprodukálva bennük elrontott lépéseit. Külön csavar, hogy a „saját személyiség”, Martin Odum sem tűnik kevésbé konstruáltnak árnyékszemélyiségeinél. A széria sokkal jobb is lehetne, ha jobban fókuszálnának az identitásválságra és a két önmarcangolás közti időt nem ordas klisékkel töltenék ki.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."