Tévétorrent

Legends

Tévétorrent

A Fox csatorna pontosan 9/11 után indította útjára Jack Bauert, a céltudatos, cselekvő, ám a morális szürkezónában vígan lubickoló terrorelhárítót, aki alig leplezetten a Bush-éra terrorizmus ellen indított háborúját volt hivatott legitimálni. Azóta sok minden történt: az amerikai csapatok kivonultak Irakból és Afganisztánból, és az állampolgárok már nem néznek el mindent a kormányzatnak.

A Legends főhőse, Martin Odum (Sean Bean) már egy ilyen bizalmatlansággal teli légkörben kavar. Ő is karizmatikus, talpraesett, de a kelleténél gyakrabban kalandozik az antihős-tartományban, s már nem is tudja pontosan, miféle amerikai államot is szolgál. Odum beépített ügynök, aki a szokásos zsaruklisé szerint lassan elveszti saját identitását; ­talán csak nem kormányzati kezek vannak a személyiségbomlasztás mögött?

A széria motorja egyértelműen Bean, aki játszi könnyedséggel ölt magára eltérő személyiségeket. Sok jelenetben a készítők önreflexív utalásokkal játszanak rá erre a színjátékhelyzetre: a többi szereplő nézőként kamerákon át figyeli az FBI rendezte drámát, a valaki mássá át­vedlő Odumot. A valódinak tűnő emberi érzelmek is ugyanúgy megtervezhetők, mint egy fiktív bankszámla vagy kórházi lelet. Kamé­leonszerű képességének titka, hogy minden perszónához saját élettörténetéből merít, minden alkalommal reprodukálva bennük elrontott lépéseit. Külön csavar, hogy a „saját személyiség”, Martin Odum sem tűnik kevésbé konstruáltnak árnyékszemélyiségeinél. A széria sokkal jobb is lehetne, ha jobban fókuszálnának az identitásválságra és a két önmarcangolás közti időt nem ordas klisékkel töltenék ki.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.