Nashville

Tévétorrent

Közönséges halandó mindig szereti látni, ahogy a show-business fiktív vagy valós szereplői szeretnek, hazudnak és ármánykodnak. Az ABC sorozata pontosan ezt nyújtja - ezúttal a countryzene fellegvárában. A város, ahol a férfiak mindig borostásak és kockás ingben járnak, a nők szilajok és függetlenek, és még a tinik is countryklubba járnak bulizni. Itt bontakozik ki a showbizről szóló filmek tragikus toposza, a kiöregedett (de még mindig mutatós) díva kétségbeesett versengése a hamvas, ambiciózus trónkövetelővel. S ez csak a fő történetszál, közben tékozló szülők próbálják visszahódítani eddig elhanyagolt csemetéiket, közösen dalolászó emberek esnek szerelembe, ráadásul pedig elmerülhetünk Nashville visszataszító politikai játszmáiban, miközben folyamatosan szól az amerikaiak lakodalmas rockja, a country (minden epizód a műfaj klasszisának, Hank Williams egy-egy dalának címét viseli).

A zenére nem is lehet panasz, hiszen a műfaj apostola, T-Bone Burnett (az ", testvér, merre visz az utad? zenei producere is ő volt) remek arányérzékkel adagolja bele az édeset meg a keserűt. Mintha csak egy musical lenne, a Nashville-ben is a zene a szereplők közti viszonyrendszer motorja és a szexuális feszültség indikátora: a szereplők dalokkal reflektálnak élethelyzetükre, egy duett pedig felér egy aktussal. A sorozat másik fontos mozgatórugója a nő. A női figurák nemcsak önerőből csúcsra jutó énekesek, de gátlástalan üzletasszonyok is, mindközönségesen dögök. A gyakran esendőnek ábrázolt férfiak az ő árnyékukban élnek, sőt nemegyszer a játékszereik (mindez nem is a véletlen műve, hiszen a sorozat alkotója a Thelma és Louise forgatókönyvírója, Callie Khouri).

A Nashville alaposan elkoptatott közhelyeket kever kiválóan megírt zenével és vállalható alakításokkal (a gaz mágnást alakító Powers Boothe-ból sosem elég), ám ez így is csak egy erős közepeshez elég.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.