Tévétorrent

Rendőrfogócska – Line of Duty

  • - borz -
  • 2014. augusztus 19.

Tévétorrent

Napjaink korrupt zsaruját senki nem hozza erősebben és árnyaltabban, mint Lennie James. A Low Winter Sun amerikai remake-jében a romlottság Csomolungmáját képviselő - az egyik bajtársa meggyilkolásától, a másik bemártásától sem visszariadó - főgonosznak is tud már-már rokonszenvet keltő emberi arcot adni.

A Line of Duty első évadában karizmatikus főfelügyelőt alakít, akiért tűzbe mennek a beosztottai, s a lábánál hevernek a sajtónak és a politikusoknak megfelelni akaró, eredménycentrikus rendőri vezetők.

A sorozat amúgy a belső ellenőrzés ügyeit pertraktálja, az eddigi két évad (még kettő készüléséről tudunk) öt, illetve hat epizódjában egy-egy nagy formátumú ellenféllel küzdenek meg a csoport kérlelhetetlen, ámbár emberi gyengeségektől távolról sem mentes tagjai, Hastings osztályvezető (Adrian Dunbar), a különleges erőktől kibukott Arnott nyomozó őrmester (Martin Compston) és Kate Fleming nyomozó (Vicky McClure). E szituáció pedig a leggyakorlottabb kriminézőt is súlyos dilemma elé állítja: lehetséges-e adott esetben a "jóknak" szurkolnunk, azoknak tehát, akiket minden korábbi találkozás alkalmával utálnunk kellett, s ezúttal is a romlottság számos elemével feldíszítve vezetnek elénk.

Az első - Lennie James, azaz DCI Tony Gates trófeájára törő - évadra sem lehetett túl sok rossz szavunk, de a második olyan erősen kezd, hogy a sokat próbált nézőnek is elakad a lélegzete. Három rendőr hal meg egy éjszakai rajtaütésben, az égési sérüléseket szenvedett védett tanú élete egy hajszálon függ, a kísérő kocsiban ülő nyomozó is megsebesül, de ő legalább kihallgatható állapotban van. A szálak a legmagasabb szintre látszanak vezetni.

S ha Gates főfelügyelő kemény dió volt, akkor mit mondjunk DI Lindsay Dentonról - Keely Hawes adja, őt többek közt az MI5 egyik főszereplőjeként ismerhetjük -, aki még nála is sokarcúbb, ha úgy tetszik, kétesebb figura: szinte az utolsó pillanatig nem dől el, hogy ártatlanul meghurcolt, lelkiismeretes zsaru, avagy súlyos szocio- és pszichopata, akinek jó néhány rendőrkolléga pályájának derékba törése és halála szárad a lelkén.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.