Tévétorrent

When Calls the Heart

Tévétorrent

A Hallmark Channel sorozatait senkinek sem kell bemutatni. A giccset, eltúlzott érzelmeket, arcpirító didaktikusságot ars poeticává emelő csatorna produktumai (például A farm, ahol élünk) legfeljebb saját stílusukon belül értelmezhetők.

Úgymond családbarát sorozatokról van szó, melyekben mintha megállt volna az idő: kerülik a kortárs szériákra jellemző formabontó narrációs eljárásokat, merész témaválasztást, dúl a nevelő szándék, piedesztálra emeltetik minden keresztényi érték és hagyományos nemi szerep.

Ez mind nagyjából elmondható a csatorna új zászlóshajójáról, a When Calls the Heartról is. Bár a cselekmény ideje kb. a századfordulóra tehető, fontos szerephez jut benne az amerikai nemzeti mitológiának oly kedves telepesmotívum is. Városi tanárnő érkezik a távoli, lepukkant bányászvárosba, ahol bizonyítania kell rátermettségét és kultúrával/tudással kell megszelídítenie a vad környezetet. Kapunk egy cselekményindító traumát (a férfi lakosság nagy része meghal egy bányabalesetben), amely lehetőséget ad a progresszív-regresszív narratíva használatára: magát a tragédiát nem látjuk, de a cselekmény előrehaladtával fokozatosan fény derül a részletekre, mivel minden jelenbeli bonyodalom ebből az eseményből ered. Az eset tisztázását egy többfunkciós hős segíti: az észak-amerikai mitológia másik jelentős alakja ő, egy mountie (kanadai lovas rendőr), aki a beépített detektív-szálat és az érzelmi motivációt szolgáltatja hősnőnknek. A széria láthatóan a női közönségnek szól: kapunk némi fékezett habzású, fogyasztható feminizmust (bányásznak álló özvegyek, akik persze csak családjuk miatt vállalják a nőietlen munkát; erős, önálló hősnő, akit persze mindig megment a rátermett férfi). Mindeközben permanensen bömböl a szentimentális aláfestő zene, a gyertyafény megcsillan a közeliben hulló könnyeken, a tanulság pedig egyetlen epizód végén sem marad kimondatlanul.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.