Tévétorrent

When Calls the Heart

Tévétorrent

A Hallmark Channel sorozatait senkinek sem kell bemutatni. A giccset, eltúlzott érzelmeket, arcpirító didaktikusságot ars poeticává emelő csatorna produktumai (például A farm, ahol élünk) legfeljebb saját stílusukon belül értelmezhetők.

Úgymond családbarát sorozatokról van szó, melyekben mintha megállt volna az idő: kerülik a kortárs szériákra jellemző formabontó narrációs eljárásokat, merész témaválasztást, dúl a nevelő szándék, piedesztálra emeltetik minden keresztényi érték és hagyományos nemi szerep.

Ez mind nagyjából elmondható a csatorna új zászlóshajójáról, a When Calls the Heartról is. Bár a cselekmény ideje kb. a századfordulóra tehető, fontos szerephez jut benne az amerikai nemzeti mitológiának oly kedves telepesmotívum is. Városi tanárnő érkezik a távoli, lepukkant bányászvárosba, ahol bizonyítania kell rátermettségét és kultúrával/tudással kell megszelídítenie a vad környezetet. Kapunk egy cselekményindító traumát (a férfi lakosság nagy része meghal egy bányabalesetben), amely lehetőséget ad a progresszív-regresszív narratíva használatára: magát a tragédiát nem látjuk, de a cselekmény előrehaladtával fokozatosan fény derül a részletekre, mivel minden jelenbeli bonyodalom ebből az eseményből ered. Az eset tisztázását egy többfunkciós hős segíti: az észak-amerikai mitológia másik jelentős alakja ő, egy mountie (kanadai lovas rendőr), aki a beépített detektív-szálat és az érzelmi motivációt szolgáltatja hősnőnknek. A széria láthatóan a női közönségnek szól: kapunk némi fékezett habzású, fogyasztható feminizmust (bányásznak álló özvegyek, akik persze csak családjuk miatt vállalják a nőietlen munkát; erős, önálló hősnő, akit persze mindig megment a rátermett férfi). Mindeközben permanensen bömböl a szentimentális aláfestő zene, a gyertyafény megcsillan a közeliben hulló könnyeken, a tanulság pedig egyetlen epizód végén sem marad kimondatlanul.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.