Tévétorrent

Scream

  • (svébis)
  • 2015. október 10.

Tévétorrent

Wes Craven kultikus tetralógiáján alapuló széria első részében arról elmélkednek a fiatalok, hogy bár számtalan népszerű horrorsorozat fut manapság, egy sla­sherből képtelenség sorozatot készíteni. „A slasher-filmek gyorsan és fényesen égnek.” Elsőre ironikusnak tűnt az önreflexivitás, valójában nincs szó másról, mint hogy már kezdetekkor bevédte magát a Sikoly sorozatváltozata. És volt is miért.

Sajnos tényleg túl hamar ellobban. Az első néhány epizód felvonultatja a műfaj legjavát, számtalan filmet meghív, számtalan módon, és még a mészárlások is bátornak mondhatók. Az új Sikoly-álarc a Halloween Michael Myersét idézi, a jelenre nehezedő múltbéli tragédia a Péntek 13 Jasonjét juttatja eszünkbe, elhangzik a Rémálom az Elm utcában kultikussá vált mondata („Welcome to my nightmare”), és az első pillanattól van potenciális final girl jelöltünk és mindent tudó mozibuzink. Aztán szép lassan kezd kiveszni minden erény a Scream­ből. A Craventől örökölt műfajelemzések és az ötletes vérfürdők helyét átveszi a gyámoltalan fenyegetőzés és moralizálás. A maszkos gyilkos infantilis telefonbetyárrá küzdi le magát, aki házi szexvideókkal sokkolja szerencsétlen áldozatait. Ráadásul hiányzik az eredeti Sikoly egyik legnagyobb érdeme: mindenki tisztában van a slasher szabályaival, és mégis megszegi azokat. A nemtörődömség teszi őket kiszolgáltatottá. A szériában üresen csen­genek ezek a műfaji reflexiók, nincs következményük, nem eszközei a dramaturgiának, pusztán jól hangzó gegek.

A Scream metaslasher akar lenni, cinkos összekacsintás, de csak unalmas.

Magyar felirat: Kai & markiboi

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.