tévétorrent

Residue

Tévétorrent

A két főszereplő (Na­thalia Tena és Iwan Rheon) a Trónok harcából emigrált, előbbinek kevéssé, utóbbinak jobban megy az új feladat: a naiv, igazságkereső szóvivő szerepe kevéssé zavaró, mint az abszolút elmesélővé és narrátorrá avanzsált fotósé. Utóbbi túlzó bölcselkedéssel összegzi és nyitja a részeket, pedig önmagában a fotót tenni mesélővé, nagyon is jó ötlet.

A titokzatos robbanás, a még titokzatosabb vegyi fegyver (vírus?) kiszabadulása, a város egy részének karanténban, másik részének tudatlanságban tartása ugyanis a fotó által olyan képi világot kap, amely önmagában is megérdemelne egy sorozatot. A rengeteg statikus kép, a hosszú snittekben mutogatott arcok, a játék az álarcokkal és a képi közhelyekkel nagyon ügyes, s e vizuális zsúfoltság meg is magyarázza, hogy miért nem egy filmet, hanem három részre szabdalt pilotot kapunk, hiszen az egy huzamra végignézés nyilván egy epilepsziás roham veszélyét rejti magában. Ráadásul a sci-fi és misztikum minden kliséjének felhasználásával folyamatos feszültségkeltés folyik: a három rész végére szépen ívelünk az egyre irracionálisabb felé.

De az egésznek se füle, se farka. Van valami árnyék, valami gonosz, ami karanténon belül meg kívül is szedi az áldozatait; vírus-e vagy fegyver, netán ufó, nem tudni. Szupertitkos a rendszer és a többi; csak egy túl hosszú bevezetőt kapunk az első évadnak mondott pilotfüzérben, de hogy a történetnek valaha vége lesz, hogy ki fog derülni, mi a turpisság, nos, arról szó sincs. Pedig anélkül a fene se fogja feleslegesen ijesztgettetni magát.

Magyar felirat: Mor Tuadh – 3G – gricsi

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.