Tévétorrent

Klass - Elu pärast

  • Szabó Ádám
  • 2013. szeptember 29.

Tévétorrent

Gyerekek iskolai terrorizálására ahány elrettentő példa, majdnem annyi mozgóképes megoldás ismeretes. Az észt Ilmar Raag a naturalista utat választotta, képein dokumentarista megoldások keverednek videoklipszerű bevágásokkal - de nem csak az ábrázoltakhoz jól passzoló és stílusos megvalósítás miatt hatásos film a 2007-es Klass - Az osztály, hanem főként a pontossága miatt.

A film összes eleme és szereplője - az iskolai hierarchia, csordaszellem, nagyszájú, kötekedő suhancok és visszavágni képtelen félénk lúzerek - a nézők többsége előtt rég ismerős; Magyarországon sincs iskola ezek nélkül.

Azzal viszont, hogy egy iskolai mészárlás után milyen sors vár a túlélőkre és az érintettekre, már kevesebb film foglalkozik, pedig sokszor a puskalövések vagy a rendőrségi közbeavatkozás után sem fejeződik be a dráma - sőt, újabb kezdődik. A Klass - Elu pärast című sorozat a tragédia után veszi fel a fonalat. Tönkrement családok, újrarendeződő iskolai viszonyok, elfojtott érzések - Gus Van Sant egy egész karriert épített fel hasonló helyzetekre.

Itt már nem elég sejtetni és sokkolni, előkerülnek a kamerába könnyezések és a dühös tükörbenézések is. Épp ezért az előzményfilm lendületét és erejét kár itt keresni, ahogy bármiféle történetvezetést is. A sorozat nem eseményeket ábrázol, csak helyzeteket - de teszi ezt bármilyen érzékenyen, az egész nem tart sehova. Az egy-egy szereplő köré épülő epizódok olyan kérdéseket járnak körül, mint bűnösök közt cinkos-e a néma, vagy hogy kire milyen súllyal nehezedik a nem épp üdvözítő hagyaték. Válasz nélkül.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.