Tévétorrent

Klass - Elu pärast

  • Szabó Ádám
  • 2013. szeptember 29.

Tévétorrent

Gyerekek iskolai terrorizálására ahány elrettentő példa, majdnem annyi mozgóképes megoldás ismeretes. Az észt Ilmar Raag a naturalista utat választotta, képein dokumentarista megoldások keverednek videoklipszerű bevágásokkal - de nem csak az ábrázoltakhoz jól passzoló és stílusos megvalósítás miatt hatásos film a 2007-es Klass - Az osztály, hanem főként a pontossága miatt.

A film összes eleme és szereplője - az iskolai hierarchia, csordaszellem, nagyszájú, kötekedő suhancok és visszavágni képtelen félénk lúzerek - a nézők többsége előtt rég ismerős; Magyarországon sincs iskola ezek nélkül.

Azzal viszont, hogy egy iskolai mészárlás után milyen sors vár a túlélőkre és az érintettekre, már kevesebb film foglalkozik, pedig sokszor a puskalövések vagy a rendőrségi közbeavatkozás után sem fejeződik be a dráma - sőt, újabb kezdődik. A Klass - Elu pärast című sorozat a tragédia után veszi fel a fonalat. Tönkrement családok, újrarendeződő iskolai viszonyok, elfojtott érzések - Gus Van Sant egy egész karriert épített fel hasonló helyzetekre.

Itt már nem elég sejtetni és sokkolni, előkerülnek a kamerába könnyezések és a dühös tükörbenézések is. Épp ezért az előzményfilm lendületét és erejét kár itt keresni, ahogy bármiféle történetvezetést is. A sorozat nem eseményeket ábrázol, csak helyzeteket - de teszi ezt bármilyen érzékenyen, az egész nem tart sehova. Az egy-egy szereplő köré épülő epizódok olyan kérdéseket járnak körül, mint bűnösök közt cinkos-e a néma, vagy hogy kire milyen súllyal nehezedik a nem épp üdvözítő hagyaték. Válasz nélkül.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.