Tévétorrent

Klass - Elu pärast

  • Szabó Ádám
  • 2013. szeptember 29.

Tévétorrent

Gyerekek iskolai terrorizálására ahány elrettentő példa, majdnem annyi mozgóképes megoldás ismeretes. Az észt Ilmar Raag a naturalista utat választotta, képein dokumentarista megoldások keverednek videoklipszerű bevágásokkal - de nem csak az ábrázoltakhoz jól passzoló és stílusos megvalósítás miatt hatásos film a 2007-es Klass - Az osztály, hanem főként a pontossága miatt.

A film összes eleme és szereplője - az iskolai hierarchia, csordaszellem, nagyszájú, kötekedő suhancok és visszavágni képtelen félénk lúzerek - a nézők többsége előtt rég ismerős; Magyarországon sincs iskola ezek nélkül.

Azzal viszont, hogy egy iskolai mészárlás után milyen sors vár a túlélőkre és az érintettekre, már kevesebb film foglalkozik, pedig sokszor a puskalövések vagy a rendőrségi közbeavatkozás után sem fejeződik be a dráma - sőt, újabb kezdődik. A Klass - Elu pärast című sorozat a tragédia után veszi fel a fonalat. Tönkrement családok, újrarendeződő iskolai viszonyok, elfojtott érzések - Gus Van Sant egy egész karriert épített fel hasonló helyzetekre.

Itt már nem elég sejtetni és sokkolni, előkerülnek a kamerába könnyezések és a dühös tükörbenézések is. Épp ezért az előzményfilm lendületét és erejét kár itt keresni, ahogy bármiféle történetvezetést is. A sorozat nem eseményeket ábrázol, csak helyzeteket - de teszi ezt bármilyen érzékenyen, az egész nem tart sehova. Az egy-egy szereplő köré épülő epizódok olyan kérdéseket járnak körül, mint bűnösök közt cinkos-e a néma, vagy hogy kire milyen súllyal nehezedik a nem épp üdvözítő hagyaték. Válasz nélkül.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.