Tévétorrent

The A Word

Tévétorrent

Az autizmus spektrumzavar az egyik legtöbbet tárgyalt mentális rendellenesség a filmművészetben. Mégis sok körü­lötte a félreértés. Először is az Asperger-szindróma (az autizmus „fotogénebb” változata) felülrepre­zentált a filmekben: az érintettek könnyebben kommunikálnak és intelligenciaszintjük átlagos vagy magas. A másik baklövés, hogy az autizmust gyakran egybemossák a savantszindrómával (például az etalonnak számító Esőember is): az ebben szenvedők egy-egy területen kiemelkedőek, de más képességeik gyakran korlátozottak.

Kevés film foglalkozik az „átlagos” autistákkal és főképp azzal a szenvedéssel, amit családjuk él át. Peter Bowker sorozata kozmetikázás nélkül mutatja be egy autista kisfiú családját. Az ötéves Joe kívülről fújja a rockklasszikusok szövegeit (így a filmzene is kifogástalan), de képtelen kifejezni érzelmeit. A sorozat a család diagnózis utáni traumáját dolgozza fel: az anya fél, hogy kisfiát kiveti magából az észak-angol városka közössége, az apa saját kudarcának érzi, hogy „selejtes” gyermeket nemzett, Joe nővére háttérbe szorul, a konzervatív nagypapa képtelen elfogadni az autizmus komplexitását. Joe (Max Vento elképesztő alakításában) katalizátor a család közepén, aki tudtán kívül konfliktusok sorozatát indítja be. Minden jellem árnyalt és mély, saját problémákkal. A széria végül fals feloldást ad: az autizmus nem múlik el és a próbatételt nem minden családtag bírja ki. A The A Word megtalálja az egyensúlyt vígjáték és dráma között, nem kíván grandiózus tanulságokkal szolgálni – csak az út elejét mutatja meg.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.