Tévétorrent

The Gifted

Tévétorrent

Elhangzott az X-Men második részében egy mondat, mely felvillantja, hogy a mutánsokról szóló Marvel-sorozat milyen sokrétű módon képes a marginalizált csoportokra és a társadalmi kirekesztésre reflektálni. „Próbáltál már nem mutáns lenni?” – kérdezi anyja az ifjú Jégembertől. A The Gifted családja épp ellentétesen reagál iker gyermekeik bimbózó mutációjára. A friss és szenvedélyes X-Men-alsorozat központi motívuma – minden érzelgősség nélkül – a család (a vér szerinti és a választott) lehetne. A család, ami független a bio­lógiától vagy a genetikától, és nagyrészt társadalmi konszenzuson alapul.

Felszínét és formai elemeit tekintve csupán egy tisztességes akció- és fantasztikus/sci-fi sorozatról beszélhetünk – a zsáner megszokott alapfiguráival. Ennél jóval lényegesebb azonban a fokozatosan kibontakozó, pesszimista társadalomkép. A The Gifted céltudatosan halad tovább azon az új szuperhősi úton, amelyet a varázstalanítás, az állammal szembeni bizalmatlanság és az alig leplezett társadalmi párhuzamok jellemeznek. A mutánsok bármely kirekesztett csoport helyére beilleszthetők, miközben a mutáció és a mutánsok gyűlölete is osztályokon, etnikumon átívelő szövetségeket szül. A készítők ráérősen térképezik fel ezeket a kapcsolatokat az egyéntől a kisközösségeken át az államig, valamint az állami és az azon kívüli alakulatokig. A nyomasztóan ismerős és aktuális kép akkor is uralja a sorozatot, amikor az apróbb klisékhez vagy sutább akciójelenetekhez folyamodik.

A The Gifted lassan indul be, de érdemes türelmesnek lenni vele.

Magyar felirat: Szandii

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.