Tévétorrent

The Gifted

Tévétorrent

Elhangzott az X-Men második részében egy mondat, mely felvillantja, hogy a mutánsokról szóló Marvel-sorozat milyen sokrétű módon képes a marginalizált csoportokra és a társadalmi kirekesztésre reflektálni. „Próbáltál már nem mutáns lenni?” – kérdezi anyja az ifjú Jégembertől. A The Gifted családja épp ellentétesen reagál iker gyermekeik bimbózó mutációjára. A friss és szenvedélyes X-Men-alsorozat központi motívuma – minden érzelgősség nélkül – a család (a vér szerinti és a választott) lehetne. A család, ami független a bio­lógiától vagy a genetikától, és nagyrészt társadalmi konszenzuson alapul.

Felszínét és formai elemeit tekintve csupán egy tisztességes akció- és fantasztikus/sci-fi sorozatról beszélhetünk – a zsáner megszokott alapfiguráival. Ennél jóval lényegesebb azonban a fokozatosan kibontakozó, pesszimista társadalomkép. A The Gifted céltudatosan halad tovább azon az új szuperhősi úton, amelyet a varázstalanítás, az állammal szembeni bizalmatlanság és az alig leplezett társadalmi párhuzamok jellemeznek. A mutánsok bármely kirekesztett csoport helyére beilleszthetők, miközben a mutáció és a mutánsok gyűlölete is osztályokon, etnikumon átívelő szövetségeket szül. A készítők ráérősen térképezik fel ezeket a kapcsolatokat az egyéntől a kisközösségeken át az államig, valamint az állami és az azon kívüli alakulatokig. A nyomasztóan ismerős és aktuális kép akkor is uralja a sorozatot, amikor az apróbb klisékhez vagy sutább akciójelenetekhez folyamodik.

A The Gifted lassan indul be, de érdemes türelmesnek lenni vele.

Magyar felirat: Szandii

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.