Tévétorrent

Alias Grace

  • Szabó Ádám
  • 2017. december 9.

Tévétorrent

Nőnek lenni embert próbáló feladat – mondta ki nemrég Emmy-díjakat érően A szolgálólány meséje. Margaret Atwood egy másik regényének jelen adaptációja hasonlót állít, a sokkterápia helyett viszont a klasszikus utat választva: ráérős csendességben bomlik ki egy szolgálólány gondterhes sorsa, a történet végül munkaadója meggyilkolásába torkollik.

Hogy ki követte el a múltbeli gyilkosságot, az lényegében mindegy, az Alias Grace a miérteket keresi. Egy évtizeddel a bűntett után egy fiatal pszichológus segít Grace Marksnak felidézni elfeledett múltját és a gyilkossághoz vezető utat, ami igazságtalansággal, kegyetlenséggel és elnyomással van kikövezve. Mindebből nemcsak Grace, de a társadalmi létra hasonló fokán álló társai is részesülnek; a szociális tabló hatásos, de ezerszer látott. A nehéz posztószoknyák és ellenséges pillantások között lassan, sokszor unalomba fulladóan bomlik ki a történet, amely meglepetéseket nem, de érzelmes jeleneteket azért bőven tartalmaz. Sarah Gadon remekel a főhősnő szerepében, a legjobb jelenetekben az igazi dráma a szemében játszódik le – amit a kamera nem szégyell tolakodó módon, akár szuper plánban is rögzíteni.

A valódi cselekmény nagyjából a miniszéria harmadik részénél, tehát pont fél távnál kezdődik. De a bő lére eresztett mesélés nem mindig szolgálja a látottakat, s a keretet adó terápiás beszélgetés pedig semmi hozzáadott értékkel nem szolgál.

Valószínűleg Atwood is, mi is jobban jártunk volna, ha az Alias Grace-ből a négy és fél órás minisorozat helyett egy feszes játékfilm készül.

Magyar felirat: anneshirley83 & kikávi

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.