Tévétorrent

Alias Grace

  • Szabó Ádám
  • 2017. december 9.

Tévétorrent

Nőnek lenni embert próbáló feladat – mondta ki nemrég Emmy-díjakat érően A szolgálólány meséje. Margaret Atwood egy másik regényének jelen adaptációja hasonlót állít, a sokkterápia helyett viszont a klasszikus utat választva: ráérős csendességben bomlik ki egy szolgálólány gondterhes sorsa, a történet végül munkaadója meggyilkolásába torkollik.

Hogy ki követte el a múltbeli gyilkosságot, az lényegében mindegy, az Alias Grace a miérteket keresi. Egy évtizeddel a bűntett után egy fiatal pszichológus segít Grace Marksnak felidézni elfeledett múltját és a gyilkossághoz vezető utat, ami igazságtalansággal, kegyetlenséggel és elnyomással van kikövezve. Mindebből nemcsak Grace, de a társadalmi létra hasonló fokán álló társai is részesülnek; a szociális tabló hatásos, de ezerszer látott. A nehéz posztószoknyák és ellenséges pillantások között lassan, sokszor unalomba fulladóan bomlik ki a történet, amely meglepetéseket nem, de érzelmes jeleneteket azért bőven tartalmaz. Sarah Gadon remekel a főhősnő szerepében, a legjobb jelenetekben az igazi dráma a szemében játszódik le – amit a kamera nem szégyell tolakodó módon, akár szuper plánban is rögzíteni.

A valódi cselekmény nagyjából a miniszéria harmadik részénél, tehát pont fél távnál kezdődik. De a bő lére eresztett mesélés nem mindig szolgálja a látottakat, s a keretet adó terápiás beszélgetés pedig semmi hozzáadott értékkel nem szolgál.

Valószínűleg Atwood is, mi is jobban jártunk volna, ha az Alias Grace-ből a négy és fél órás minisorozat helyett egy feszes játékfilm készül.

Magyar felirat: anneshirley83 & kikávi

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.