Tévétorrent

Alias Grace

  • Szabó Ádám
  • 2017. december 9.

Tévétorrent

Nőnek lenni embert próbáló feladat – mondta ki nemrég Emmy-díjakat érően A szolgálólány meséje. Margaret Atwood egy másik regényének jelen adaptációja hasonlót állít, a sokkterápia helyett viszont a klasszikus utat választva: ráérős csendességben bomlik ki egy szolgálólány gondterhes sorsa, a történet végül munkaadója meggyilkolásába torkollik.

Hogy ki követte el a múltbeli gyilkosságot, az lényegében mindegy, az Alias Grace a miérteket keresi. Egy évtizeddel a bűntett után egy fiatal pszichológus segít Grace Marksnak felidézni elfeledett múltját és a gyilkossághoz vezető utat, ami igazságtalansággal, kegyetlenséggel és elnyomással van kikövezve. Mindebből nemcsak Grace, de a társadalmi létra hasonló fokán álló társai is részesülnek; a szociális tabló hatásos, de ezerszer látott. A nehéz posztószoknyák és ellenséges pillantások között lassan, sokszor unalomba fulladóan bomlik ki a történet, amely meglepetéseket nem, de érzelmes jeleneteket azért bőven tartalmaz. Sarah Gadon remekel a főhősnő szerepében, a legjobb jelenetekben az igazi dráma a szemében játszódik le – amit a kamera nem szégyell tolakodó módon, akár szuper plánban is rögzíteni.

A valódi cselekmény nagyjából a miniszéria harmadik részénél, tehát pont fél távnál kezdődik. De a bő lére eresztett mesélés nem mindig szolgálja a látottakat, s a keretet adó terápiás beszélgetés pedig semmi hozzáadott értékkel nem szolgál.

Valószínűleg Atwood is, mi is jobban jártunk volna, ha az Alias Grace-ből a négy és fél órás minisorozat helyett egy feszes játékfilm készül.

Magyar felirat: anneshirley83 & kikávi

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.