Tévétorrent

Da Vinci démonai

Tévétorrent

Reneszánszát éli a reneszánsz, legalább a tévésorozatokban. S van egy, a történelem különböző korszakait karneváli zajjal, szexszel, vérrel és intrikával telezsúfoló hullám is. Erre a két alapnézőpontra igyekszik egyszerre építeni a Da Vinci démonai - elsőre egészen épkézláb ötletnek tűnik. A Borgiák ledarálása után még szurkoltunk is neki...

Ha nem egy iszonyúan túlrajzolt CGI-Firenzét kapunk, amelyet még egy jobb számítógépes játék is kidobna magából, ha kapunk valamicske ügyesen megragadott történelmi atmoszférát, akkor a tényeket természetesen nem is kérnénk számon a Medicieket, a pápát és egyéb hatalmasságokat mozgató storyboardtól. Telhetetlenül azt is szerettük volna, ha Leonardo figurája nem attól lesz izgalmas, hogy tökéletesen kor- és úgymond Da Vinci-idegen. A helyzet azonban úgy hozta, hogy Tom Riley hiába ügyes, olyan zavaróan anakronisztikus a zselézett hajával és a Robert Downey Jr.-féle Sherlockot idéző stílusával, hogy azt aligha lehet a koncepcióval mentegetni.

Persze a próbálkozás nemes, s az évad vége felé kicsit össze is kapják magukat a forgatókönyvírók, így néha felbukkannak viszonylag élvezhető dolgok, például a grafika, az ötletesen ábrázolt találmányok és a megszokott hatásvadászat (vérengzés és szex) terén.

A sok intrika, a misztikum, az ópium és a titkos társaságok azonban leginkább egymás ellen működnek. Összegezvén: a szándék megvolt, de a túlbuzgóság is. A készítők mindent belepakoltak, amitől szerintük egy sorozat jó lehet: ettől aztán az egész szét is esett. Pedig szerettük volna.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.