TGM válasza Botka László és az osztályegyenlőség ügyében

  • Tamás Gáspár Miklós
  • 2017. június 25.

Vélemény

Váradi Róberthoz.

Váradi Róbert megtisztelt vele, hogy vitatkozik Botka Lászlót védő cikkemmel. Sajnos pusztán csak megismétli azoknak az „érveit” (helyesebben: mintegy négyszáz esztendeje elavult előítéleteit), akikkel én vitatkoztam volt. Ezeknek az a lényegük, hogy ha a szóban forgó gazdagoknak vannak (a kizsákmányolás szemszögéből teljesen irreleváns) jó tulajdonságaik, akkor a kizsákmányolás, a nem személyes, hanem dologi függőség (amely a kapitalizmus sajátossága más hierarchikus társadalmakkal szemben), s a belőlük következő osztályegyenlőtlenség stb. nem baj. Akkor nem kell progresszív adózás, csak a korrupt oligarchák esetében. Ez szerintem butaság.

Váradi Róbert nem tudja, mi az osztály. A kérdésről tanulmányom szól itt, a szöveg elolvasható itt – de ez rövidített szöveg, ajánlom Váradi Róbertnak a német, cseh, szerb és szlovén fordítást, amely a teljes kéziraton alapul.

A „rworse” nickname-re hallgató kommentelő megjegyzi: „TGM liberális létére baloldalibb, mint sok-sok magát baloldalinak valló értelmiségi” – ennek a rejtélynek az a nyitja, hogy már húsz éve nem vagyok liberális. Ezt nem muszáj tudni, nem tananyag, de azt se lehet, hogy minden cikkemre ráírjam: „MÁR RÉG NEM VAGYOK LIBERÁLIS” – pedig hát ez a helyzet.

Amiatt pedig, hogy némileg szkeptikusan helyeslem Botka László társadalmi és gazdagsági elképzeléseit (nem azért szkeptikusan, mert túlzónak, hanem azért, mert túl mérsékeltnek, óvatosnak tartom őket), nem vagyok hajlandó mentegetőzni. Ő szociáldemokrata, és a kapitalizmus keretei között több egyenlőséget akar. Ez kis lépés a jó irányba. De az adott kínálatban a legjobb. Ezt akkor is fenntartom, ha élesen helytelenítem retirálását a menekültkérdésben.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.