I Bike Budapest – Több mint kritikus tömeg

  • L.T.
  • 2015. április 25.

Veló Világ

Pontosan délután négykor rajtolt el a Közraktár utca–Kinizsi utca sarkáról az idei első nagy bringás felvonulás, az I Bike Budapest. Ezrek pattantak nyeregbe.
false

 

Fotók: Draskovics Ádám képei

Amióta a Critical Mass megszűnt, a kérdésről heves viták folytak az elnökségünkön belül, az én álláspontom úgy szólt, nem biztos, hogy abba kellett volna hagyni, vagy ha már abbahagytuk, akkor rendesen, végleg kellett volna. Van erre egy nagyon erős igény Budapesten, és nem csak az ún. bringásokban. Amikor néztük a felvonulást, ott annyiféle ember volt: gyerekek, fiatalok és idősek, mozgalmárok és nem mozgalmárok; mindenki azt érezte ott, hogy „de jó együtt bringázni”. Ezt nem lehet figyelmen kívül hagyni. Persze mondtuk, hogy mi nem vagyunk rendezvényszervező cég, meg szórakoztató intézmény sem, de úgy tűnik, muszáj csinálni – mondta a Narancsnak egy hónapja László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke, az akkor még csak körvonalazódó, I Bike Budapest nevű biciklis felvonulásról, de háromnegyed órával a rajt előtt látszott rajta, ennyi emberre ő sem számított.

false

Valószínűleg még soha sem volt ennyi ember egyszerre (bicikli nélkül sem) a Bakáts téren, ahová a gyülekezőt hirdették, csak a narancssárga pólós rendezők megtöltötték teljes szélességében a „bevezető” Bakáts utcát egészen a Közraktár utcáig. A rajtra a Közraktár utca és a Kinizsi utca sarkán került sor, ám mielőtt Gajus Scheltema holland nagykövet elindította volna a menetet, sor került egy előzetes bicikliemelésre is.

false


Noha a szervezők hangsúlyozták – mivel a Critical Mass elérte célját, hiszen felhívta a figyelmet arra, mekkora igény van a biciklizésre –, hogy az I Bike Budapest nem demonstráció, hanem vidám felvonulás, családi program, ezer szónál többet mondott az a tömeg, amely ismét megmutatta, hogy olyan Budapesten szeretné élni és közlekedni, ami a kerékpárosok pártján is áll.

false

 

Lemértük, az első és az utolsó felvonuló rajtja között pontosan háromnegyed óra telt el, az indulók a Közraktár utcát teljes szélességében megtöltötték. Ezen a videón még csak a rendezők vonulnak fel a starthelyre:

De ez már a valódi indulás.

Kossuth Lajos utca, 18 óra körül, kissé szétszakadt a mezőny.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.