Budapest, a biciklis város – Interjú Halász Áronnal az I Bike Budapestről

Veló Világ

Szombaton rendezték meg az I Bike Budapestet, az év legnagyobb biciklisfelvonulását. Halász Áronnal, a Magyar Kerékpárosklub elnökségi tagjával beszélgettünk az eseményről.
magyarnarancs.hu: Van már pontos adat, hogy hányan lehettetek?
Halász Áron: Több tízezren jöttek el, soha nem volt ekkora bringás felvonulás Budapesten. Nem tudunk pontos számot, de 15 kilométeren keresztül kígyózott a menet. Amikor az elejével leértünk a Lánchídról, a vége az Erzsébet híd alatt volt, körbefogva a belvárost. Iszonyú jó élmény, a Margit-szigeti nagyrét is megtelt, pedig sokan nem várták meg a bringaemelést. Nagyon sokféle ember volt a gyerekektől az idősekig, vagyis mindenki ott volt, aki Budapesten bringázik, vagy aki először eszmélt rá, hogy mennyivel jobb is lehetne ez a város...

magyarnarancs.hu:  Mi okozta a legnagyobb nehézséget?

HÁ: Leginkább az útvonal kiválasztása, hogy elég széles utak legyenek, ahol elférünk. Ezt nagyjából megoldottuk, így lett rekordhosszúságú az útvonal is. A felvonuláson nehézséget okozott, hogy a rendőrség nem tartotta az előre megbeszélt dolgok egy részét. Az indulásnál túl későn engedtek ki minket a Közraktár utcára, már rég tele volt a Bakáts tér, a Bakáts utca és a Ráday is bringásokkal, mire kimehettünk a megbeszélt Közraktár utcai indulóhelyre. Az Astorián beengedtek több autót és egy turistabuszt a menet elejébe. Nem tiltották meg a parkolást egy-két olyan szakaszon, ami csak pár autót érint, de sokat segíthetett volna a könnyebb haladás érdekében, ráadásul meg is volt előre beszélve. Lezárták a fél hetedik kerületet, ezzel fölöslegesen idegesítve azokat, akik autóval mentek valahova, pedig mi simán át tudtuk volna engedni őket, a közel 400 szervezőt érintő feladatlistánk tartalmazta is ezeket a feladatokat. Miközben meg körbezárták Erzsébetvárost, a Margit-szigeten (!) nem sikerült megoldani, hogy ne teherautókkal és kocsikkal találja szembe magát több tízezer bringás. Egy fővárosi rendezvény volt a szökőkútnál, végül ennek a főszervezőjével beszélve sikerült csak elérni, hogy amíg véget nem ér a felvonulás, addig állítsák le a szállítást.
false

 

Fotók: Soós Bertalan/Magyar Kerékpárosklub

magyarnarancs.hu: Ennek ellenére  nem tartod túlzásnak, hogy gyakorlatilag egész Budapest le volt zárva? Nem lehetett volna kissé egyszerűbb útvonalat tervezni?

HÁ: A belvárost érintette a felvonulás,  és nem tartom túlzásnak a méretét. Nincs még egy olyan rendezvény (tüntetés, futóverseny, autóverseny, akármi), ami ennyi önkéntessel biztosítja a gyalogosok, a tömegközlekedés és az autóforgalom átjutását. Nem véletlen, hogy mindig az esemény előtt van csak nagy pánik. 2005 óta nem okozott nagy fennakadást bringásfelvonulás Budapesten, azóta nagyon odafigyelünk erre.
magyarnarancs.hu: Kell-e bármin is változtatni a jövőben?

HÁ: Szinte csak pozitív visszajelzéseket kapunk, egy-két operatív dolgot kell még csiszolni, és jövőre még pöpecebb lesz minden.
magyarnarancs.hu: Voltak-e visszajelzések a politikusok részéről?

HÁ: Egyet emelnék ki: hétfőn a holland nagykövet politikusok, állami és cégvezetők, nagykövetek előtt hosszan beszélt az I Bike Budapestről, amit ő nyitott meg. Azt hiszem, ez elég nagy szó. A hazai politikusoktól  viszont nem azt várjuk, hogy másnap összeígérjenek mindenfélét, hanem azt, hogy a munkájuk és a meglévő együttműködéseink során érezzék a tömeg nyomását, ami mindennap növekszik. Ezek a szavazóik, tehát jó lesz a kedvükre tenni.

false

Gajus Scheltema holland nagykövet nyitotta meg a felvonulást

magyarnarancs.hu: Ha valakinek el kellene magyarázni, hogy ez nem CM volt, hogyan magyaráznád el neki?

HÁ: Critical Mass 2004-ben volt először, amikor alig járt valaki biciklivel Budapesten. A CM célja az volt, hogy népszerű legyen a biciklizés, és ezt  elérte, ezért volt 2 éve az utolsó. És nem ilyen öregfiúk-zenekar fílinget akartunk, amikor "Újra Összeáll A Nagy Csapat", hanem egy új dolgot, ami végképp biciklis várossá alakítja Budapestet. És azt hiszem, sikerült is megmutatni, hogy ennek itt van az ideje.
magyarnarancs.hu: Merre tovább? Mikor lesz legközelebb biciklis felvonulás Budapesten?

HÁ: Az I Bike Budapestet a maga örömünnep formájában jövő tavasszal rendezünk megint. Azonban addig is várhatók akciók. Ha valamit nagyon el akarnak bénázni, akkor utcára megyünk. Ilyen ügy lehet a hidak bringázhatósága, főleg a Lánchíd esetében. Ezenkívül ott van a régi, elavult bicikliutak átépítése, a külváros-belváros kapcsolat megoldása, vagy a bringás infrastruktúra karbantartása, ami mind nincs megoldva.

magyarnarancs.hu: Készül újabb nagy vagy bármilyen dobásra a közeljövőben a Magyar Kerékpárosklub?

HÁ: Csak arra készül. Május 7-én például újra az ország 30 pontján rendezünk bringás reggelit, ahol most különösen várjuk az autótulajdonosokat, akik hétköznap biciklivel járnak. Egerben a város bringabaráttá alakításán dolgozunk, budapesti kerületek ügyein dolgozunk, kampányokat szervezünk. Szóval képviseljük a biciklivel közlekedők érdekeit.
false

 


Figyelmébe ajánljuk

Csődközeli helyzetben billeg a BKV

28 milliárd forint hiányzik a BKV idei költségvetéséből a túléléshez. A közlekedési társaság adósságátütemezést kér, a jövő évi működéshez pedig a BKK-val 30 milliárdos hitelkeretre pályázna. Ráadásul mivel az igazgatósági és a felügyelő bizottsági tagok megbízatása lejárt, több hete törvénytelenül működik, ahogy a többi fővárosi cég is.

Fideszes nagymenőknek is feladhatja a leckét a választókerületek átvariálása

Egy miniszter, egy miniszterhelyettes, valamint a kormányszóvivő számára is új feladat lesz megnyernie a körzetét Pest megyében, amennyiben jelöltek lesznek 2026-ban is. Az pedig egyáltalán nem biztos, hogy az ellenzéket akkora csapás érheti, mint elsőre látszik. Megvizsgáltuk a fővárostól északra eső, a Fidesz által átrajzolni tervezett választókerületek helyzetét.