Budapest, a biciklis város – Interjú Halász Áronnal az I Bike Budapestről

Veló Világ

Szombaton rendezték meg az I Bike Budapestet, az év legnagyobb biciklisfelvonulását. Halász Áronnal, a Magyar Kerékpárosklub elnökségi tagjával beszélgettünk az eseményről.
magyarnarancs.hu: Van már pontos adat, hogy hányan lehettetek?
Halász Áron: Több tízezren jöttek el, soha nem volt ekkora bringás felvonulás Budapesten. Nem tudunk pontos számot, de 15 kilométeren keresztül kígyózott a menet. Amikor az elejével leértünk a Lánchídról, a vége az Erzsébet híd alatt volt, körbefogva a belvárost. Iszonyú jó élmény, a Margit-szigeti nagyrét is megtelt, pedig sokan nem várták meg a bringaemelést. Nagyon sokféle ember volt a gyerekektől az idősekig, vagyis mindenki ott volt, aki Budapesten bringázik, vagy aki először eszmélt rá, hogy mennyivel jobb is lehetne ez a város...

magyarnarancs.hu:  Mi okozta a legnagyobb nehézséget?

HÁ: Leginkább az útvonal kiválasztása, hogy elég széles utak legyenek, ahol elférünk. Ezt nagyjából megoldottuk, így lett rekordhosszúságú az útvonal is. A felvonuláson nehézséget okozott, hogy a rendőrség nem tartotta az előre megbeszélt dolgok egy részét. Az indulásnál túl későn engedtek ki minket a Közraktár utcára, már rég tele volt a Bakáts tér, a Bakáts utca és a Ráday is bringásokkal, mire kimehettünk a megbeszélt Közraktár utcai indulóhelyre. Az Astorián beengedtek több autót és egy turistabuszt a menet elejébe. Nem tiltották meg a parkolást egy-két olyan szakaszon, ami csak pár autót érint, de sokat segíthetett volna a könnyebb haladás érdekében, ráadásul meg is volt előre beszélve. Lezárták a fél hetedik kerületet, ezzel fölöslegesen idegesítve azokat, akik autóval mentek valahova, pedig mi simán át tudtuk volna engedni őket, a közel 400 szervezőt érintő feladatlistánk tartalmazta is ezeket a feladatokat. Miközben meg körbezárták Erzsébetvárost, a Margit-szigeten (!) nem sikerült megoldani, hogy ne teherautókkal és kocsikkal találja szembe magát több tízezer bringás. Egy fővárosi rendezvény volt a szökőkútnál, végül ennek a főszervezőjével beszélve sikerült csak elérni, hogy amíg véget nem ér a felvonulás, addig állítsák le a szállítást.
false

 

Fotók: Soós Bertalan/Magyar Kerékpárosklub

magyarnarancs.hu: Ennek ellenére  nem tartod túlzásnak, hogy gyakorlatilag egész Budapest le volt zárva? Nem lehetett volna kissé egyszerűbb útvonalat tervezni?

HÁ: A belvárost érintette a felvonulás,  és nem tartom túlzásnak a méretét. Nincs még egy olyan rendezvény (tüntetés, futóverseny, autóverseny, akármi), ami ennyi önkéntessel biztosítja a gyalogosok, a tömegközlekedés és az autóforgalom átjutását. Nem véletlen, hogy mindig az esemény előtt van csak nagy pánik. 2005 óta nem okozott nagy fennakadást bringásfelvonulás Budapesten, azóta nagyon odafigyelünk erre.
magyarnarancs.hu: Kell-e bármin is változtatni a jövőben?

HÁ: Szinte csak pozitív visszajelzéseket kapunk, egy-két operatív dolgot kell még csiszolni, és jövőre még pöpecebb lesz minden.
magyarnarancs.hu: Voltak-e visszajelzések a politikusok részéről?

HÁ: Egyet emelnék ki: hétfőn a holland nagykövet politikusok, állami és cégvezetők, nagykövetek előtt hosszan beszélt az I Bike Budapestről, amit ő nyitott meg. Azt hiszem, ez elég nagy szó. A hazai politikusoktól  viszont nem azt várjuk, hogy másnap összeígérjenek mindenfélét, hanem azt, hogy a munkájuk és a meglévő együttműködéseink során érezzék a tömeg nyomását, ami mindennap növekszik. Ezek a szavazóik, tehát jó lesz a kedvükre tenni.

false

Gajus Scheltema holland nagykövet nyitotta meg a felvonulást

magyarnarancs.hu: Ha valakinek el kellene magyarázni, hogy ez nem CM volt, hogyan magyaráznád el neki?

HÁ: Critical Mass 2004-ben volt először, amikor alig járt valaki biciklivel Budapesten. A CM célja az volt, hogy népszerű legyen a biciklizés, és ezt  elérte, ezért volt 2 éve az utolsó. És nem ilyen öregfiúk-zenekar fílinget akartunk, amikor "Újra Összeáll A Nagy Csapat", hanem egy új dolgot, ami végképp biciklis várossá alakítja Budapestet. És azt hiszem, sikerült is megmutatni, hogy ennek itt van az ideje.
magyarnarancs.hu: Merre tovább? Mikor lesz legközelebb biciklis felvonulás Budapesten?

HÁ: Az I Bike Budapestet a maga örömünnep formájában jövő tavasszal rendezünk megint. Azonban addig is várhatók akciók. Ha valamit nagyon el akarnak bénázni, akkor utcára megyünk. Ilyen ügy lehet a hidak bringázhatósága, főleg a Lánchíd esetében. Ezenkívül ott van a régi, elavult bicikliutak átépítése, a külváros-belváros kapcsolat megoldása, vagy a bringás infrastruktúra karbantartása, ami mind nincs megoldva.

magyarnarancs.hu: Készül újabb nagy vagy bármilyen dobásra a közeljövőben a Magyar Kerékpárosklub?

HÁ: Csak arra készül. Május 7-én például újra az ország 30 pontján rendezünk bringás reggelit, ahol most különösen várjuk az autótulajdonosokat, akik hétköznap biciklivel járnak. Egerben a város bringabaráttá alakításán dolgozunk, budapesti kerületek ügyein dolgozunk, kampányokat szervezünk. Szóval képviseljük a biciklivel közlekedők érdekeit.
false

 


Figyelmébe ajánljuk

Cserna-Szabó András: „Csinálnék egy kocsmát”

Megjelent új novelláskötete, az ösztöndíjakat és a kitüntetéseket elfogadja, ha adnak neki, és nem kérnek cserébe, de abbahagyná az írást, ha rengeteg pénze lenne. Épp ezért senki ne adjon neki! Az utolsó magyarokért is kár lett volna. Cserna-Szabó Andrással beszélgettünk.

Lefotózta a Kígyó-sziget egyik védőjét, aki visszaszólt az oroszoknak

Emeric Lhuisset fotográfus fényképein valódi harctereket és igazi katonákat látunk, még akkor is, ha a kompozíció klasszikus festményeket idéz. Mi a viszonya valóságnak és beállításnak, hogyan nyerhetik vissza hangjukat a történelem tényleges főszereplői, és hogyan sikerült lefotózni a Kígyó-sziget védőjét, aki rádión szólt be az orosz hadihajónak? Budapesti kiállítása apropóján beszélgettünk.