Tekerd! A bicikli és a film

  • narancsszem
  • 2014. szeptember 1.

Veló Világ

A vágy tárgya, varázseszköz vagy a fiatalság őrzője – összegyűjtöttük a filmtörténet 5+1 legnagyobb biciklis pillanatát.

BMX banditák
false

Nicole Kidman még évekre volt attól, hogy Hollywood hókirálynője legyen, amikor elfoglalta kiemelt helyét a magyar ifjúság szertelen szívében. Nekünk ő volt – és ő is marad – az a vagány vörös csaj, aki ebben az önfeledt bohóságban együtt teker a srácokkal, akik szembeszállnak a malacálarcban tevékenykedő banditákkal; aki nem fél semmitől, s ha kell, még a vizes csúszdán is simán lezúz a bringájával. A kiskamaszos vágynak azonban távolról sem ő volt ebben a filmben az egyetlen fontos tárgya. Ott voltak még azok a kék, piros, sárga kerekű, csillagküllős szépségek is, amelyek legalább olyan sokat jelentettek a 80-as években öntudatra ébredt generációnak, mint a fénykard, a légdeszka vagy a nuncsaku. A BMX fényét ráadásul nagyban emelte, hogy a többivel ellentétben ezt azért ki lehetett valahogy sírni anyuból.

E.T. – A földönkívüli

Ezt a minden túlzás nélkül varázslatosnak nevezhető jelenetet az is jól ismeri, aki magát a filmet nem látta. Elliott és kis barátai a rendőrök elől menekülnek bicóikon, és amikor már úgy tűnik, nincs kiút, az imádni való földönkívüli a levegőbe repíti a srácokat, akik aztán elkerekeznek az égben a lemenő nap aranyló korongja előtt. A filmes hatásvadászat Sixtus-kápolnájában járunk ekkor, ráadásul nem is először – hisz Elliott és űrbarátja egy éjszakai jelenetben már eltekert egyszer a Hold előtt is, de úgy, hogy közben egyetlen bringás, nem bringás, fiú, lány, gyermek és felnőtt néző szeme sem maradhatott szárazon.

Filmművészet két keréken

false

Azt mondják, ha egy film nem nevetteti vagy ríkatja meg a közönséget, az nem is film igazán, s bár vannak ennél árnyaltabb megközelítései is a kicsit fellengzősen hetedik művészetnek hívott művészeti iparágnak, érdemben nem tudnánk megcáfolni a fentiek igazát. A második világháborúból kilábaló filmművészet biciklisfronton is e két irányból vette be Európát. Mert nincs is annál szívszorítóbb, ahogy a Biciklitolvajok apa-fiú párosa a neorealizmus legszebb képsorain áttrappolva ellopott biciklijüket keresik a fekete-fehér Rómában (Vittorio Sica filmjében). És még ugyanebben az évben (1948) Jacques Tati is biciklire pattant, hogy örök emléket állítson a biciklis postásoknak a Kisvárosi ünnepben, de hogy a könny-mosoly egyensúly ne boruljon fel a világban, ő nem a szegények és kiszolgáltatottak felemelő nyomorúságát tárta a világ elé, csupán egy derűt fakasztó szerzettel, egy amerikai kézbesítési módszerekkel próbálkozó burleszkalkalmazottal járult hozzá az egyetemes filmművészethez.

Monella

false

Tinto Brass életművében semmiképpen sem a bicikli a visszatérő elem, hanem a tekerés, és mindaz, ami azt megelőzi – úgy emberileg, mint szakmailag. Így hát egy kicsit keresgélni kellett, hogy hol érnek össze az olasz filmművészet legkerekebb női ülepei a bringákkal, de az öreg Tinto e téren sem hagyott cserben minket; a helyi pék és a biciklit oly frivolan megülő Lola egybekelésének (és a tészták kelésének) történetét megörökítő Monella szállítja a kerekded idomokat és a régi, jól bevált biciklialkatrészeket. A kortárs filmművészet egyik legélettelibb biciklis plakátját is Tintónak és Lolának köszönhetjük. Köszönjük!

Sörgyári capriccio
false

Mióta az emberiség rájött, hogy a bicikli akkor működik, ha a lábunk közé kapjuk, azóta a művészet hajlamos kizárólag erotikus tárgyként kezelni szegény drótszamarat. Jiří Menzel alapjáraton is a járt utak élversenyzője, így nem lehet csodálkozni, hogy ő sem gondolja máshogy. Így aztán Mariska száguld mind a két kerekén, dalmahodó fürtjei úsznak utána a légtérben, s a férfinép csorgatja a nyálát. Mígnem egy szép napon be nem köszönt a kurtítás kora: s röpül ismét a hajzat, ezúttal a borbélyüzem padlójára. S ez már pumpáért és fenekelésért kiált! És csak csorog, csorog megint az a sok férfinyál. Biciklizni női sport, de nem veszélytelen.

+1: Szerelmes biciklisták

false

Az volt a szép idő, amikor várt a Balaton, és még Bacsó Péter is fiatalembernek számított, Szörényi Leventét is csak a Táskarádió érdekelte, s lövése sem volt arról, merre van eltemetve a szívcsakra, pláne hogy kell odamenni biciklivel. Nos, pont ezért, a visszahozhatatlan fiatalságért oly kedves emlék a Szerelmes biciklisták, meg azért, mert ez a mű adta a magyar filmművészetnek minden idők második legjobb címét. Tudtuk, hogy megkérdezik, ezért eláruljuk, a legjobb cím a Bicikli Háber.

Figyelmébe ajánljuk