A magyar férfiember archetípusa Jones gazda!

  • narancs.hu
  • 2020. július 10.

Villámnarancs

Orbán alighanem ugyanarra gondolt, mint Schmidt Mária – még a Népszabadság szerzőjeként.

„A vidéki ember úgy gondolkodik, hogy van egy terület, annak van határa, világos kiterjedése, és az ottani életminőségért, rendért, a területből való megélhetésért, a dolgok menetéért ő a felelős” –magyarázta tegnap Orbán Viktor a Mindent a magyar vidék jövőjéért című könyv bemutatóján a legújabb aranyköpését, hogy szerinte „a magyar férfiember archetípusa a gazda”.

Okkal feltételezhetjük, hogy Orbán mindezt magára is értette,

bár az nem derült ki kristálytisztán, hogy mégis melyik gazdára gondolt.Talán ugyanúgy Jones gazdára Orwell Állatfarm című könyvéből, ahogy Schmidt Mária is 2006 decemberében, amikor a Fidesz megújulására célozgatva arról írt a Népszabadságban (!), hogy „Jones nem fog visszajönni”.

Mint tudjuk, a Terror Háza nagyasszonya nem is tévedhetett volna nagyobbat, és hiába telt el azóta több mint 13 év, e félrelépését sem ő, sem Orbán nem fogja elfeledni...

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.