A magyar okoskerítés öt nyelven beszél, megállás nélkül

  • narancs.hu
  • 2017. március 9.

Villámnarancs

„Figyelmeztetem, hogy tartózkodjon a bűncselekménytől!” A beszélő kerítés, írta George Orwell.

A kerítés angolul, szerbül, arabul, urduul és fársziul figyelmeztet arra, hogy nem érdemes Magyarországgal packázni, és a legjobban akkor jár mindenki, ha nem ér hozzá a kerítéshez egy ujjal se.

A kerítés egészen pontosan ezt mondja: „Figyelem, figyelem! Figyelmeztetem, hogy a magyar határnál van, a határkerítésnél, ami a magyar kormány tulajdona! Ha megrongálja a kerítést, illegálisan átlépi vagy megpróbálja átlépni, az Magyarországon bűncselekménynek számít! Figyelmeztetem, hogy tartózkodjon a bűncselekménytől! Benyújthatja menedékkérelmét a tranzitzónában.”

A 24.hu hangfelvételt is közzétett minderről, és tudósítójuk szerint a tervekkel ellentétben a kerítés nem csak akkor kezd bele a monoton monologizálásba, amikor valaki hozzáér.

Hanem végtelenítve mondja a magáét, ha van közönsége, ha nincs.

Hallgassa meg, és figyelje, ahogy elönti a szomorúság és a szégyen.

Folyamatosan beszél a kormány határkerítése by Gábor Medvegy

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.