Andy Vajna erről álmodott – Közel négymilliárdot kap a Filmalap

  • narancs.hu
  • 2015. március 1.

Villámnarancs

Bőven lesz mit a tejbe aprítani a Magyar Nemzeti Filmalapnál. A gondoskodó állam a költségvetési tartalékból (!) is Vajnáékat segíti. Az ördög tudja, miért.

3,961 milliárd forint „kerül átcsoportosításra” a Filmalap támogatása céljából a rendkívüli kormányzati intézkedésekre szolgáló tartalékból – jelent meg a héten a Magyar Közlönyben. Vajon mi igényel a magyar film háza táján rendkívüli beavatkozást?

Kis különbségek

Ismételjük meg, csaknem négymilliárd forintot csoportosít át a kormány az idei költségvetésből – anyám, még csak március van – a Magyar Nemzeti Filmalap egyéb működési célú kiadásainak fedezésére. Bizony, az Orbán-kormány ilyen nagy barátja a kultúrának, még a Budapesti Tavaszi Fesztivál és a Budapesti Őszi Fesztivál megrendezésének támogatására és egyéb működési célú kiadásainak fedezésére is jut külön apanázs – 200 millió forint.

Hol van ez a két fesztivál több tucat programjának támogatása az egy és oszthatatlan Filmalap dotálásától, amely gyakorlatilag Vajna kézi vezérlésű, a magyar filmről úgy általában szinte kizárólagosan döntő saját játszótere. Demagógok lennénk, ha Bodó Viktor társulatát, a megszűnő Szputnyikot, vagy az utolsókat rúgó független színházi csoportokat emlegetnénk? A válasz egyszerű: film és színház nem egy kutya, meg persze Andy Vajnából is (hál’ istennek) csak egy van. Nem megítélhető, hogy Vajna óta jobb vagy rosszabb-e a magyar film en general, de az kétségkívül igaz, hogy sokkal jobb filmek nem készülnek. New name, same shit. Ugyanúgy, mint az előző filmes érában: akad nézhetetlen vacak és kivételes teljesítménynek elkönyvelhető film is.

Biztos rendkívüli filmekre

Ugyanakkor a Filmalap számlájára írandó az is, hogy nem lesz Pálfi-féle Toldi, vagy akár az is, hogy némely kegyenceknek már a sokadik, a kutyát sem érdeklő alkotásához van szerencsénk. Míg a cégnél szívesen villognak az olyan teljesítményekkel, amelyekhez épp nem sok közük van, csupán egy átlagos diplomafilmnyi finanszírozás.

Persze, az újabb nagy zsák pénzből feltételezhetően jut is, marad is.

A kérdés, hogy mire? Filmre?

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.