Hülye, hülyébb, leghülyébb – postás, rendőr, vasutas, miniszter

  • narancs.hu
  • 2014. július 19.

Villámnarancs

Hány halott kéne ahhoz, hogy „a korszerűsítéssel járó, megváltozott technikai körülmények időnként ne terheljék meg a régi, felújításra váró vasúti berendezéseket”?

Alig egy hete, hogy a 64. Vasutasnapon Seszták Miklós, kisvárdai cégbejegyző, jelenleg nemzeti fejlesztési miniszter ezt találta mondani a nagy ünneplésben: „Amit a kormány 2010-ben elhatározott, már látszanak az eredményei, de ahhoz, hogy még több utast lehessen visszacsábítani a vasútra, tovább kell növelni a szolgáltatás színvonalát, közös erővel fel kell építenünk a jövő vasúti közlekedését.”

Látszanak az eredményei? Tényleg?

„Dunakeszinél két vonatot egy vagányra tereltek egymással szembe. Majdnem karamboloztunk...” – írta ma egy utas az indexnek, egy másik kiegészítette ezzel: „Páromék Vácról 14.27-es zónázóval indultak Pestre, Dunakeszinél a vonat valószínűleg váltóhiba miatt először majdnem kisiklott a sínről, majd alig tíz méterre állt meg a vágányon várakozó másik vonat előtt. Nagyon kevesen múlott, hogy nem lett tragédia.”

A cikkből kiderül, hogy nem először fordul elő hasonló eset. Tavaly is állt a bál az amúgy is forgalmas vonalon, a vonatok csak egy vágányon közlekedtek, többször leszakadt a felsővezeték, elromlott a biztosítóberendezés stb. Novemberben a MÁV avval védekezett, hogy „a korszerűsítéssel járó, megváltozott technikai körülmények időnként megterhelik a régi, felújításra váró vasúti berendezéseket, és azok műszaki meghibásodását okozhatják”.

Eltelt azóta több mint fél év, ezek szerint a megváltozott technikai körülmények még mindig „terhelnek”. De mit is mondott még Seszták Öcsi a falunapon vasutasnapon? „Ma már látszik, hogy az irány jó, a dolgunk csak annyi, hogy következetesen tartsuk magunkat ehhez.”

Mihez, basszus? Ahhoz, hogy ne legyenek félmegoldások? Hogy legközelebb ütközzön is össze a két vonat? Hány halott kéne ahhoz, hogy „a korszerűsítéssel járó, megváltozott technikai körülmények időnként ne terheljék meg a régi, felújításra váró vasúti berendezéseket”?

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

Az öntudat napjai

A a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.