Időközi választások lesznek Gyömrőn, ahol már most sikerült megmutatni, milyen is a kampányolás legalja

  • narancs.hu
  • 2017. március 25.

Villámnarancs

A Pest megyei kisvárosban úgy kell bizonygatni, hogy kire érdemes szavazni, mint máshol még soha. Orwell Magyarországon.

A közelmúltban nagy nehezen sikerült eltávolítania a bíróságnak Gyenes Leventét Gyömrő éléről, akinek felfüggesztett börtönbüntetése miatt kellett távoznia a polgármesteri székből. Gyenes utóda minden bizonnyal az a Mezey Attila lesz, aki annak idején szintén azt szorgalmazta, hogy Gyömrőn legyen Horthy park.

A megüresedett polgármesteri székért már javában tart a harc, a nagy esélyes jelenlegi alpolgármesteren, Mezey Attilán kívül egy munkáspárti és egy független jelölt indul még.

Pénz, paripa, fegyver – mind megvan Mezeynek, ezért nehezen érthető, amit a Gyömrői Hírhatár szúrt ki a napokban. A helyi szakrendelőben ugyanis a személyzet jelentős része olyan pólóban van, amelyen a következő felirat található: „Gyömrő 2000 Kör – Én is veletek vagyok!” Mit ad isten, Mezey éppen ennek a Gyömrő 2000 Körnek a jelöltje, ez a szervezet adja a helyi képviselő-testület többségét, és ők álltak a leléptetett Gyenes Levente mögött is.

A portál olyan (nem túl jó minőségű) fotókat is közölt, amelyen éppen Mezey Attila és az egyik szakrendelői munkatárs is látható, utóbbin az említett póló.

Jobbra Mezey Attila

Jobbra Mezey Attila

 

Hogy ez valami felső utasítás vagy túlbuzgóság, nehéz lenne megmondani, de egy biztos: semmi keresnivalója a kampánynak így egy szakrendelőben. A következő lépés mi lesz? A betegek majd csak akkor mehetnek kötözésre, ha megígérik, hogy a Gyömrő 2000 jelöltjére húzzák az ikszet április 23-án?

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.