Kövér László már nem ordibált, csak csendesen motyogta maga elé: kitiltom, kitiltom, ezt is kitiltom

  • narancs.hu
  • 2016. november 27.

Villámnarancs

De nézhetjük az esetet úgy is, mint a nyilvánosság szisztematikus felszámolását.

Ma reggel megint sikerült arra ébrednünk, hogy Kövér László ismét kitiltott valakit a parlamentből. Talán azért, mert nem volt rajta sapka, de inkább azért, mert egy ellenzéki párt szóvivőjeként ki merte nyitni a száját.

Gréczy Zsolt (DK) kitiltását az teszi… nos, némiképp patologikussá, hogy nevezettnek épp most járt le az április óta tartó előző kitiltása. Az okokról így számol be honlapján a párt: „Korábban az volt az általános szabály, hogy nem országgyűlési képviselők csak az Országgyűlés sajtótermében nem tarthattak sajtótájékoztatót, a kék társalgóban azonban igen. Arról, hogy ez a szabály megváltozott volna, sem a DK, sem Gréczy Zsolt nem kapott tájékoztatást, sőt egyszer sem figyelmeztettek minket a kék társalgóban tartott sajtótájékoztatók után.”

Beszámolója címében felteszi a kérdést a DK: mitől fél így házelnök úr?

Kézenfekvő válasz lenne, ha azt mondanánk, hogy a nyilvánosságtól, attól, hogy hátha kiderül valami… Végtére is Kövér dr. rendszerint újságírókat szokott kitiltani, legutóbb tán a 444 munkatársait, s a maga módján Gréczy is sajtómunkás.

De a válasz valójában mégis az, hogy a házelnök úr épp azért csinálja ezt, mert nem fél semmitől. Abban a hitben él, hogy bármit megtehet, ami tetszik neki. S neki ez tetszik: kitiltani, kitiltani, kitiltani… Lássa meg mindenki, hogy itt én vagyok a főnök, a főnök, itt én vagyok a főnök. Legalább itt.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.