Nagyon fáj – Orbán Viktor gyászol

  • narancs.hu
  • 2013. augusztus 5.

Villámnarancs

Találják ki, mi okozta a miniszterelnöknek a legnagyobb fájdalmat közéleti pályafutása során!

„Csak egy SMS-ből értesültem a Waterlooról. Egy tüdőlövéssel ért fel. Én még egy hét után is vért köhögök föl ilyenkor.”

Ezt mondta a hétvégén Magyarország miniszterelnöke, aki a trauma intenzitását költői erejű képekkel tette átélhetővé. Akárhogy is kutatunk emlékeink között, nem emlékszünk rá, hogy Orbán Viktor valaha nyilvánosan tanújelét adta volna ilyen mélységű fájdalomnak, vagyis hogy a köz előtt bármikor ilyen nyíltsággal és ilyen erőteljesen fejezte volna ki megrendültségét.

És mivel egy miniszterelnök minden gesztusa jelentéses, tehát igenis számít, mi mellett áll ki és miről emlékezik meg kiemelten, ezért korántsem érdektelen kérdés: mi volt az a tragédia, amely kiváltotta a fenti vallomást?

Lehet találgatni!:

  1. a romák elleni sorozatgyilkosság,
  2. magyarok százezreinek mindennapos éhezése,
  3. a spanyolországi vonatszerencsétlenség,
  4. a szíriai polgárháború,
  5. a vörösiszap-katasztrófa.

Folytathatnánk reggelig, de minek, hiszen valójában mindenki tudja, hogy Magyarország első emberének ennél sokkal nagyobb a bánata. Kiesett a kedvenc focicsapata az Európa Ligából.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.