Reszkess, Andy Vajna, Kövér László nem a barátod!

  • narancs.hu
  • 2016. május 7.

Villámnarancs

Tegnap közleményt adott ki az Országgyűlés, hogy tudniillik félremagyarázták az elnök urat.

„A 2016. május 5-én 11.33 órakor az MTI által kiadott *Kövér László: az emberi méltóságot csak a keresztény értékeken alapuló társadalom garantálja* című anyaga alapján félreértelmezés vagy tudatos félremagyarázás a magyarországi sajtóban az az állítás, hogy Kövér László az internetet halálos veszélyként említette volna” – írják, mire az MTI ugyancsak tegnap (május 6-án) helyreigazította magát ezzel a szöveggel: „Felhívjuk felhasználóink figyelmét, hogy a május 5-én 11:33 órakor kiadott, Kövér László: az emberi méltóságot csak a keresztény értékeken alapuló társadalom garantálja című anyagunkban tévesen közöltük, hogy Kövér László az internetet halálos veszélyként említette volna.”

Mindez azért érdekes, mert az MTI ezzel elismerte a tévedését, és így – mint forrás – kizárólag ők lehetettek a „tudatos félremagyarázók”, bár ezt elég nehezen tudjuk elképzelni.

S ennél még sokkal durvább, hogy a javított szöveg semmivel sem tartalmaz gyengébb állítást, mint a „halálos internet” víziója. Kövér ugyanis azzal jön – idézve immár a helyreigazított szöveget –, hogy „a szemünk láttára születik egy új totalitarizmus, amely másként épül fel, mint a kommunizmus vagy a nácizmus. (...) Nem ejt erőszakot a testünkön, hanem az elménket dominálja, kívánságokat, divatot, szükségletet kreál (…), amit Hollywood propagál, az nem a keresztény vagy konzervatív értékek világa.”

Milyen jó, hogy Andy Vajna elmenekült ebből a fertőből.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.