Rogán Antal: a politikusok magánélete nem magánügy

  • narancs.hu
  • 2016. október 6.

Villámnarancs

Rogán szerint van jelentősége annak, hogy miért hazudtak a politikusok az embereknek, mert a magyar demokrácia szempontjából ez számít igazán. Vagyis inkább számított, jó 10 éve.

Rogán Antal ugyanis ezeket még akkor mondta, amikor lehetett tőle kérdezni, és épp csak beleszagolt az üzleti életbe: 2007 elején, néhány hónappal polgármesterré választása után. A minap helikopterezésen kapott Rogán Antal 2007 februárjában minden luxus nélkül, meglehetősen lazán, egy biliárdszalonban nyilatkozott a Magyar Narancsnak. Majd’ tíz év távlatából a propagandaminiszter akkori mondatai különösen érdekesen hatnak.

A bulvársajtóval éppen barátkozni kezdő, fiatal és tehetséges politikus másképp látta a világot: „Az a véleményem, hogy a politikusok magánélete a modern politizálásban már nem magánügy; nem szabad titkolni. A modern politizáláshoz ez hozzátartozik, Nyugat-Európában már évtizedek óta így van.” A helikopterezést letagadó és perrel fenyegetőző, majd a bizonyítékokkal szembesülve a hallgatást választó Rogán morális értékrendje is másképp festett ellenzékben: „Ma azt látom, hogy alig néhány hónappal a választást követően már érdektelen, ki miért aratott sikert, vagy szenvedett éppenséggel vereséget. Ma annak van jelentősége, hogy miért hazudtak a politikusok az embereknek. Az ország hosszú távú stabilitása és a magyar demokrácia megítélése tekintetében ezt sokkal súlyosabb kérdésnek tartom.”

Sőt, egy válságban, legyen az társadalmi vagy éppen gazdasági, mindig a kormánynak van felelőssége, a hibákat pedig személyi konzekvenciáknak kell követnie. „De hogy semmit nem tesznek a válság megoldására, már nincs rendben. Gazdasági válság van, és a pénzügyminiszter még mindig a helyén van? A gazdasági miniszter a helyén van? Ugyanazok hirdetik most a megoldást, akik a választások előtti kettő, de inkább négy évben nyilvánvalóan rosszul végezték a dolgukat. A kormányoldal felelőssége a válság megoldásában ezerszer nagyobb. Ha legalább néhány személyi konzekvenciát levonnának, akkor lehetne az ellenzék tennivalóit is keresni.”

A manapság hovatovább hetente újabb botrányba keveredő feltaláló-kötvénykereskedő-helikopterező, a személyi konzekvenciákat immár hírből sem ismerő Rogán a jövőt viszont jól látta: „A Fidesz sokat fog változni; hogy ennek jó része a következő két-három évben, vagy egy kicsivel később következik-e be, az számomra is rejtély. A Fidesz komoly néppárttá vált, sokféle generáció képviselteti magát benne. Abban hiszek, hogy a jövőben teret fog nyerni egy új generációs gondolkodás, amelyhez magamat is sorolom, és a politikáról kicsit másként, ha szabad merészen fogalmaznom, akkor modernebbül gondolkodik, mint az előttünk járó nemzedékek tették.”

Hogy mire gondolt Rogán, amikor modern gondolkodásról beszélt, ma már jól tudjuk. A tanulságos interjút itt olvashatják teljes terjedelmében.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.