Schmitt Pál jelenléte tökéletesen kifejezi Áder János sikerét

  • narancs.hu
  • 2017. március 13.

Villámnarancs

A megfelelő ember a megfelelő helyen! Avagy Schmitt Pállal tényleg bármit meg lehet tenni?

Schmitt Pál államfői teljesítményét, amíg élünk, nem felejtjük el. Annyira kínos, vicces, nevetséges és teljességgel alkalmatlan volt ő köztársasági elnöknek, hogy sokáig azt hittük, a schmitti inkompetencia és totális dilettantizmus okozta röhejes szégyen egyszerűen fokozhatatlan.

Többször is kiderült: tévedtünk.

Schmitt Pál ugyanis mindig tudott meglepőt húzni, legyen szó helyesírásról vagy bármi másról, így hamar bebizonyította azt is, hogy nem, nem fokozhatatlan az általa előadott műsor, jött ugyanis is a plágiumügy, amikor Schmittről az ország előtt vált nyilvánvalóvá a nettó kamuság, a teljes megsemmisülés. Csakhogy Schmitt kapaszkodott még kicsit a szekérbe, nem akart ő leszállni róla, úgy kellett lerúgnia a kocsisnak.

Mondjuk a katasztrofális plágiumügy után Orbán egyszer még megpróbálta életben tartani Schmittet (ugye, emlékeznek még a legendás mikrofonállvány-interjúra?), de gyorsan kiderült: ez sem fog menni, erre se elég jó Schmitt, ahogy semmire sem, már ha államfői jelenlétről, teendőkről van szó. Ezután szépen eldobták őt a picsába, és jött Áder János, a nagy horgász.

Tulajdonképpen teljesen normális és érthető lenne, ha Schmitt Pál ennyi megaláztatás és seggbe rúgás után soha, de soha a büdös életben se akarná hallani azt a szót, hogy köztársasági elnök, egy átlagosan érzékeny és átlagos intelligenciával rendelkező embert, mondjuk úgy mai kifejezéssel, traumatizálna az a szűk két év, amennyit ő államfőként szenvedett előttünk. Tényleg megértenénk, hisz feltörölték vele a padlót, aztán az elvtársait dobták ki az ablakon. Megmérettetett, és gyengének találtatott. Van ilyen, lehetne ezt tisztességesen, ne adj’ isten, méltósággal kezelni.

De nem, Schmitt Pál ezúttal is fokozza a fokozhatatlant, és ott ül Áder János megválasztásán, mint… Mint micsoda? Mint előd?

Schmitt Pál Áder János megválasztásán

Schmitt Pál Áder János megválasztásán

Fotó: MTI

 

Schmitt Pál feltűnése egy államfőválasztáson a jelenlegi magyar politika totális abszurditása, a politika teljes kiüresítésének újbóli elismerése. Hogy ez az elcsapott, megbukott, megszégyenült, nevetségessé váló szerencsétlen beül a Parlamentbe biodíszletnek vagy minek, és tapsol és senki sem röhögi ki. És ez senkinek nem kínos. Tényleg csak nekünk az?

Azért ne vicceljük el ezt teljesen: Schmitt Pál jelenléte pontosan jelzi Áder János súlyát, szerepét is. Igen, ő volt az előd, akihez mérve Áder jó utód lett.

Megint bebizonyosodott: ilyen egyszerű ez.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.