Tusványos: Orbánnak minden félcédulás úgy kell, mint egy falat kenyér

  • narancs.hu
  • 2016. július 23.

Villámnarancs

Most éppen Donald Trump jött kapóra.

Egyre unalmasabbak Orbán Viktor erdélyországi vendégjátékai, lévén, hogy ezt a játékból kihagyott bánatos kisfiúszerepkört tényleg nem lehet istenvilág untig tolni. Jaj, az Európai Unió vezetői megbuktak, mert nem állnak szóba velem, pedig nekem van a legtöbb eszem, nyaff, nyaff.
Szerencsére Orbán horizontja is tágul valamelyest, rá is talált rögtön az emberére:

Donald Trump majdnem olyan okos, mint ő.

Hiszen azt is milyen jól megmondta, hogy le kéne állni a demokrácia exportjával, mert az még soha nem jött be – így Orbán az új eszmetárs szavairól.

Nos, ez az értékelés minimum szelektív látásmódról tanúskodik, hiszen például az 1990-es nagy demokráciaexport nagyon is bejött a volt szocialista országok mindegyikének, legfeljebb Magyarországnak nem annyira. Vagyis Magyarországnak még csak-csak, pusztán Orbán Viktornak megy ki tőle állandóan a gálája. Mert mint beszédében is hangsúlyozta, neki első a stabilitás, s valahol a vert mezőnyben jön utána a demokrácia.

Ja, és ki tartotta még fontosnak a héten lecsatlakozni jó előre Donald Trumphoz Orbánon kívül? Hát, igen: a Ku-Klux-Klan bukott Nagysárkánya. Most kell tehát szerénynek lenni.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.