Mit művel már megint Ungváry Krisztián?

  • narancs.hu
  • 2015. március 5.

Villámnarancs

A neves történész olyasmire vetemedett, amire kevesen e honban.

Kapaszkodjanak meg: Ungváry Krisztián belátta tévedését.

Amit először mondott, az valóban nehezen védhető. A Ságvári Endre Gyakorló Gimnázium átnevezését a Jobbik kezdeményezte és a Fidesz karolta fel, erről kérdezte Ungváryt a hvg.hu. És ő azt találta mondani: „Legyen világos: egy sztálinistáról beszélünk. Aki ha nem ránt pisztolyt egy adott szituációban, és esetleg túléli 1945-öt, akkor az ÁVH vezetője is lehetett volna.”

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

Hogy ez miért képtelen állítás, arra többek között Takács Ferenc szellemes javaslata is rámutat, és mi is fejtegethetnénk hosszan, de minek, ha megteszi ezt ma megjelent írásában maga a szerző:

„Be kell látnom, hogy amit állítottam, félrevezető és nem méltányos. Nincs támpontunk arra, hogy Ságvári hogyan viselkedett volna egy sztálinista diktatúrában. Arról tudunk, hogyan viselkedett előtte: bátor ember volt, aki ráadásul nemcsak saját pártjának ügyeivel foglalkozott, hanem az antifasiszta ellenállás más politikai erőket egyesítő szervezésével is.”

Aztán újra, ezúttal kifejezetten árnyaltan értékeli Ságvári szerepét és személyiségét, majd hozzáteszi:

„Ma nem az a kérdés, hogy Ságváriról kell-e újonnan elnevezni egy iskolát (ezt nem tartanám jó ötletnek, de így fel sem merült), hanem az, hogy egy bejáratott és az érintettek számára megszokott elnevezést központi és korántsem konszenzuális irányelvek mentén, egy neonáci párt javaslata alapján megváltoztassanak.”

Ungváry tehát nem csupán belátja tévedését, ami a magyar közéletben már önmagában ritka bátorságot és tartást jelez, hanem ahhoz is veszi a bátorságot, hogy egy kényes kérdésben árnyaltan fogalmazzon, és ahhoz is, hogy a Jobbikot annak hívja, ami.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.