Újjáépítés '45–46 – Túlórázni tilos!

  • Zsigmond Gábor
  • 2015. október 21.

Villamos, szék

Ma már szinte hihetetlen, és talán sosem gondoltuk volna, de 1946-ban, éppen az újjáépítés lázában volt tilos túlórázni.

Magyarország úgy fejezte be a második világháborút  – két és fél hónappal Budapest több mint száz napos ostroma után –, hogy nemzeti vagyonának mintegy negyven százaléka elpusztult. Felfoghatatlan volt ez még annak is, aki látta akkor a várost, a hidak maradványait, a járműroncsokat, a szerencsétlen túlélőket. Mivel a propaganda később csak az újjáépítés sikereit hangoztatta, így a reális képből jó néhány mozaikkocka kimaradt idővel.

false

 

Fotó: BKV-archívum

 

Történetünk ott kezdődik, hogy a háború után a világon korábban sehol nem látott infláció köszöntött az országra. Például 1946. július 10-én tizenegy óra alatt megkétszereződtek az árak. Szóval, ami még munkába induláskor megfizethető volt, hazafelé már könnyen lehet, hogy luxusnak számított. Július 4-én egy buszjegy például 20 000 billió pengőbe került, másnap már két és félszeresébe, négy nappal később pedig már képtelenségnek hangzott a kalauztól öttrillió pengőért jegyet kérni. 1946. augusztus elsején vezették be a forintot. Aznap egy sima villamos-átszállójegy 45 fillérbe került, amiért előző nap még 90 millió adópengőt kellett volna fizetni.

false

Augusztus 14-én a budapesti közlekedési vállalat – a még évekig jól működő BSZKRT – vezérigazgatója elrendelte, hogy a „forint értékállandóságának biztosítása érdekében mindenütt megkívánt takarékosság a túlórázás legnagyobb fokú korlátozását teszi szükségessé”. Ha a közlekedés fenntartása miatt valakinek mégis túlóráznia kellett – csakis a „szolgálati főnök és az igazgatási ág vezetőjének hozzájárulásával” –, akkor az elszámolható havi túlóradíjak felső határát a törzsfizetés felében határozták meg. A teljesség kedvéért: a posta- és küldöncszolgálatot teljesítőknél ez csak 25 százalék lehetett. A rendelkezéstől eltérni nem lehetett, csak egyetlen kiskaput hagyott a vezérigazgató: „Ezen a mértéken felül túlóradíjak elszámolásának engedélyezését – csakis rendkívüli esetekre – magamnak tartom fenn.” Nincs okunk feltételezni, hogy a rendelet betartását amúgy szigorúan ellenőrző vezérigazgató visszaélt volna saját utasításával, sőt több igazgatási ágat, üzemi bizottságokat, szakosztályokat jelölt ki a rendelkezés betartására, a túlórázás visszaszorítására.

Egyébként jellemző, hogy a főváros újjáépítésében oroszlánrészt vállalt vezérigazgató neve is a feledés homályába veszett. Dr. Szemere Jánosról van szó, aki korábban is megbecsült mérnökként állt a közlekedési cég alkalmazásában, minden politikai káderiskola nélkül. A későbbi propaganda azonban már rá sem volt kíváncsi. Pedig a háború utáni közlekedés legnehezebb feladatai rá hárultak és ő is oldotta meg őket. Elég, ha arra gondolunk, hogy kilenc működőképes busz volt az ostrom után szétlőtt városban (azokat is a Vörös Hadsereg foglalta le), a villamosközlekedést pedig szinte a semmiből kellett újjászervezni: több mint ezer villamos sérült meg súlyosabban – nem számolva olyan „apróságokat”, mint a hiányzó ablakok és ülések –, sőt a felsővezeték-hálózat 86 százaléka is hiányzott. Végül, miután Szemere megoldotta a város legégetőbb problémáit, újjáépítette és újjászervezte a közlekedést, az új forint érdekében pedig még a – beosztottai haragját kiváltó – túlórázást is megszüntette, az 1948. májusi filmhíradó minden köszönetnyilvánítás nélkül csak arról számolt be, hogy „ünnepélyes külsőségek között Gerő Ernő közlekedésügyi miniszter és Bognár József polgármester jelenlétében iktatták be Nánai Györgyöt, a Beszkárt új vezérigazgatóját”.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.