Visszhang: film

A ring királynője

  • - ts -
  • 2025. november 12.

Visszhang

A női öntudatra ébredést ezerféle színigaz történetben tálalták már fel, miért lenne kivétel e gyakorlatban a birkózásnak az Egyesült Államokban űzött, nálunk pankrációnak nevezett vásári válfaja, a wrestling?

A produkció vagy sportág annál is alkalmasabb efféle üzenetek közvetítésére, mert űzése valaha kifejezetten tiltva volt a nők előtt. De mint a moziban mindenhez, ide is csak megfelelően motivált (nem akarok többé pincérnő lenni) aktorok, s pár üzletet szimatoló hiéna kellett, s máris megtört a jég. Özönlött a közönség. Mindez, ti. a jégtörés a múlt század negyvenes és ötvenes éveinek fordulóján volt esedékes, mely ténykörülmény ugyancsak több mint elégséges egy hangulatos filmhez. Csillogó neonfények, országúti cirkálók, bowling shirt, leginkább pin up girlökre emlékeztető díjbirkózók – mindez maga a coolság. S ha nem lenne elég, van-e coolabb művész az egykor a B filmek Schwarzeneggereként tündöklő Martin Kove-nál, vagy épp a mindenkori Walton Gogginsnál a kemény, de éleslátó promóterek szerepében. S ez még semmi, de komolyan.

Mildred Burke (az első milliomos sportolónő, hivatalos wrestling világbajnok) életrajzi filmjét ugyanis Ash Avildsen rendezte, művét atyja (és egyéb szerettei) emlékének ajánlva. A mondott atyát pedig úgy hívják, hogy John G. Avildsen… Igen, kitalálták, 1976-ban ő rendezett egy bizonyos Rocky című filmet, melyben ugyancsak laposra verték egymást a hősök, ugyancsak a kitörés, a felemelkedés határozott szándékával, mely előmenetel Sylvester Stallonénak legalábbis összejött. Szóval még minden lehetséges.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.