Visszhang: lemez

Szakcsi Lakatos Béla Quintet: Jazz Festival Érd

Visszhang

Három évvel ezelőtti koncert lenyomatát vehetjük kézbe – egyszerre a veszteség és a visszavétel dokumentumaként.

Mint köztudott, Szakcsit egy hónappal e koncert után vitte el a szíve, ez lehetett az utolsó hivatalos szereplése. Pillanatkép, amely teljesen hűen mutatja a magyar jazz meghatározó apafiguráját, most is mozgásban, ötletesen és választékosan, sőt huncutul, majd elmélyülten improvizálva, inspirálva zenésztársait, és magával ragadva a közönséget. A lemez azért is visszavétele a veszteségnek, mert úgy tudni, hogy az eredeti master egy közlekedési baleset során majdnem megsemmisült. Binder Károly, ezúttal nem zenésztársként és tanárkollégaként, hanem mint lemezkiadó állt bele a projektbe, Horváth Tamás hangmérnökkel masterelték az izgalmas összeállítású kvintettel adott koncert megmentett felvételrészeit. Kőszegi Imre dobos, Szakcsi legrégebbi partnere autentikusan és szerényen támogat mindenkit, a sokkal fiatalabb, Szakcsinak hűségesküt tett Orbán György bőgőssel együtt. Fekete-Kovács Kornél trombita- és szárnykürtszólói most is új hangzásokra képesek, de Juhász Gábor az, aki leginkább mélyítette az anyag gondolatiságát, ő az egyik számra (Love Supreme) konceptlemezt épített nemrég. A hangversenyen Szakcsi megköszönte társainak, hogy az ő zenéjét játsszák: Coltrane mellett csak Miles Davis és Zawinul számai kerültek a lemezre, de kreativitása és eredetisége okán Szakcsi nyugodtan mondhatta ezt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.