Visszhang: könyv

Az ébresztőkönyv

Visszhang

Végre nem egy, a roma kisebbség helyzetére érzékeny „többségi” társadalomtudós értekezését, hanem a roma értelmiség köreiből kikerülő fiatal szakemberek önreflektív véleményét olvashatjuk.

Az öt szerző és beszélgetőtársaik a széles látókörhöz elengedhetetlen szakterületek művelői; a jelen korra élesen reflektáló polgárjogi aktivisták. Újszerűen tematizált kötetük tárgyalja a rasszizmus és a szolidaritás mibenlétét, de feszegeti az identitás és a reprezentáció kérdését is. Ami pedig a megértés szempontjából fontos, elemzi a cigányság történelmét, és persze foglalkozik a szegregáció különböző megjelenési formáival is.

Ez egy beszélgetős könyv: a szerzők beszélgetnek, az olvasó pedig „kihallja” a sorokból az élőszó parázs dinamikáját. Ez a dinamika sokszor dühös, és meglehetősen kritikus a többségi társadalom egészével szemben. Aki nem romaként olvassa a fejezeteket, önvizsgálatra kényszerül, ami persze pozitív hatással bír, ám nem jelöl ki utakat a megoldás irányába. Nehéz helyzetbe hozza az olvasót (különösen, ha az egy szegregátumban dolgozó pedagógus), mivel annyira erős a kritikai szál, hogy csak a már meglévő frusztrációkat erősíti: bárhogy is nyúlunk a kérdéshez, mindenképp hibát vétünk.

Nyelvi és képi világában is nagyon friss és jó dinamikájú kötet. Az pedig, hogy kritikusan fogadjuk a felénk, mint „fehér ember” felé irányuló általános kritikát, inkább sarkalljon minket társadalmi párbeszédre, mintsem sértettségre.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.