Visszhang: könyv

Az ébresztőkönyv

Visszhang

Végre nem egy, a roma kisebbség helyzetére érzékeny „többségi” társadalomtudós értekezését, hanem a roma értelmiség köreiből kikerülő fiatal szakemberek önreflektív véleményét olvashatjuk.

Az öt szerző és beszélgetőtársaik a széles látókörhöz elengedhetetlen szakterületek művelői; a jelen korra élesen reflektáló polgárjogi aktivisták. Újszerűen tematizált kötetük tárgyalja a rasszizmus és a szolidaritás mibenlétét, de feszegeti az identitás és a reprezentáció kérdését is. Ami pedig a megértés szempontjából fontos, elemzi a cigányság történelmét, és persze foglalkozik a szegregáció különböző megjelenési formáival is.

Ez egy beszélgetős könyv: a szerzők beszélgetnek, az olvasó pedig „kihallja” a sorokból az élőszó parázs dinamikáját. Ez a dinamika sokszor dühös, és meglehetősen kritikus a többségi társadalom egészével szemben. Aki nem romaként olvassa a fejezeteket, önvizsgálatra kényszerül, ami persze pozitív hatással bír, ám nem jelöl ki utakat a megoldás irányába. Nehéz helyzetbe hozza az olvasót (különösen, ha az egy szegregátumban dolgozó pedagógus), mivel annyira erős a kritikai szál, hogy csak a már meglévő frusztrációkat erősíti: bárhogy is nyúlunk a kérdéshez, mindenképp hibát vétünk.

Nyelvi és képi világában is nagyon friss és jó dinamikájú kötet. Az pedig, hogy kritikusan fogadjuk a felénk, mint „fehér ember” felé irányuló általános kritikát, inkább sarkalljon minket társadalmi párbeszédre, mintsem sértettségre.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."