Visszhang: animációs film

Az utolsó nagy kaland

  • SzSz
  • 2025. augusztus 20.

Visszhang

Plüssállat, kanapé, lámpa, a nagyi lába – a kutyák szinte mindent meghágnak.

Vagy legalábbis Bull, a kanos keverék így tesz, pedig két éve még aranyos, ártatlan szőrgombócként került a családhoz. Gazdáinak elegük is lesz a dologból, ezért úgy döntenek, kiheréltetik. Bullnak tehát egyetlen napja van, hogy hasznát vegye annak, ami a lába között van – gyorsan megszökik és kalandra indul a városban barátaival, akik mindent megtesznek társukért.

Mindez pont úgy hangzik, mint egy szüzességelvesztős tinifilm, s Az utolsó nagy kaland részben az is. Meg egy óda a barátságról. Meg egy road movie. Meg egy polgárpukkasztó pikareszk kaland. De leginkább olcsó viccek laza füzére, amelyet egyedül az tesz különlegessé, hogy 2D-s animációként egyébként is ritka, mint a fehér holló, ám de felnőtteknek szóló meseként egyenesen unikornisnak számít.

A rendező, Genndy Tartakovsky igazi animációs legenda, olyan kultikus sorozatok alkotója, mint a Dexter laboratóriuma, a Pindúr pandúrok vagy a Szamuráj Jack. Új filmje leginkább a még ezek előtt futó Ren és Stimpy show-t idézi, de annak elszálltsága helyett mindössze két dologra koncentrál: a golyókra és segglyukakra. Viszont az ezekkel kapcsolatos viccek negyed­óra után kifáradnak. A továbbiakban Az utolsó nagy kaland nem igazán tudja eldönteni, hogy szeretett házi kedvenceink undorító szokásaira mutasson rá valamiféle görbe tükörben, vagy abból csináljon viccet, hogy a kutyák ugyanolyan állatok, mint az emberek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.