Visszhang: koncert

Zeke

Visszhang

„Bárki vagy is, hallgass még több Black Sabbathot”

- így foglalta össze életfilozófiáját pár évvel ezelőtt egy interjújában Blind Marky Felchtone, a Zeke (ejtsd: zík) frontembere. Ez a gondolati egyszerűség nem áll messze az amerikai zenekartól sem. Leginkább a Motörhead volt számukra az irányadó, ha pedig földrajzilag és időben közelebb levő analógiát keresünk, a Dwarves juthat eszünkbe róluk, mivel náluk is az az igazán fontos, hogy a dalok legyenek hipergyorsak, és szóljanak eléggé brutálisan. A Zeke nem világmegváltásra törekszik, dalszövegeik többsége az ivásról, a drogozásról és a lemezborítókon is felülreprezentált motorsportról szól. A ’90-es évek elején indult seattle-i zenekar 2018-ban, hosszú szünet után megjelent új lemezével, a Hellbenderrel járt már Magyarországon. Akkor két, lényegében készen levő új anyagot is emlegettek, azóta sem tudjuk, mit lett ezeknek a sorsa… De a Zeke-et érdemes új anyag nélkül is megnézni. A koncert dramaturgiája egyszerű volt: pontban 10-kor megjelentek a színpadon, egy lendületből ledaráltak harminc dalt nagyjából háromnegyed óra alatt, aztán (egy ivószünet után) eljátszottak még egyet ráadásként. A számok között annyi szünet volt, hogy a zúgó gitárokat a zenészek egyszerre tartsák a fejük fölé, és hogy a nemrég visszatért alapító dobos, Donny Paycheck felállhasson egy pillanatra ünnepeltetni magát. Tulajdonképpen van is mit, divatok jöhetnek-mehetnek, de a Zeke még mindig tökéletesen tudja elő­vezetni a viharos gyorsaságú rockzenét. Pont úgy, mint harminc évvel ezelőtt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.