Visszhang: film

Az álmodozó

Visszhang

Raphaël mindenes egy gazdag francia család elhagyatott vidéki birtokán.

Anyjával éli eseménytelen, de derűs életét; a monotóniát csak éjszakai dudagyakorlatai és a postásnővel fenntartott szórakoztató, de szerelem nélküli viszonya törik meg. Élete fenekestül felfordul, amikor beállít a kastélyba az örökös, az excentrikus – Marina Abramović-szerű – művész, Garance. A nő előszeretettel dagonyázik saját boldogtalanságában (egyik installációját is saját könnycseppjeiből készíti), de valami megragadja a gyengéd óriás Raphaëlben, aki nem is állhatna távolabb tőle. Elhatározza, hogy anyagszoborban örökíti meg a férfit, akivel az alkotási folyamat során egyre közelebb kerülnek egymáshoz.

Az elsőfilmes Anaïs Tellenne munkája ősi mítoszok és toposzok egész sorát idézi fel, ám a rendező példás fegyelemmel fojtja vissza a magukat ordítva kínáló szimbólumokat. Kezében a történet egyszerű, lassú folyású mesévé válik, de ott bujkál benne A szépség és a szörnyeteg, A Notre Dame-i toronyőr, a Pygmalion és a zsidó folklór Gólem-mítosza is. Visszafogottabb érzelmekkel, de felidézi a Portré a lángoló fiatal lányról (2019) rendhagyó mester-múzsa kapcsolatát is: itt a hagyományos szépségideáltól eltérő férfi lesz a gyengéd művésztekintet tárgya. Bár Garance csak az alkotás folyamatában tudja szeretni Raphaëlt, kapcsolatukból mégis kiviláglik, micsoda intimitás fakad vágyunk/

szeretetünk tárgyának gondos megörökítéséből. Tellenne filmje lassan és eseménytelenül csordogál, de kivételes szelídsége és titkos rétegeket rejtő egyszerűsége kiemeli a tömegből.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.