A Bocz Gyula (1937–2003) pécsi szobrász művészetéből összeállított kiállítás azonban más irányt képvisel. A Zsdrál Art 2018-ban alakult Pécsett, kifejezetten a pécsi művészet képviseletére, azzal a misszióval, hogy nem húz éles határt az iparművészet és a képzőművészet között. A Covid idején költöztek Balatonfüredre, de nem engedték el itt sem a pécsi szálat.
Bocz izgalmas és ikonikus pécsi figura volt, autodidakta művész, aki a pécsi rajzszakkörökben, Martyn Ferenc és Lantos Ferenc szabadiskoláiban tanult. Már gyerekként rajzpályázatot nyert 1950-ben Guatemalában, a 60-as évek elejétől organikus-nonfiguratív szobrokat alkotott, a 80-as évek közepétől festett, továbbá szögekkel kivert faszobrokat alkotott.
A Land Art egyik úttörőjeként tevékenykedett Villányban és Siklóson, alapítója volt a Villányi Nemzetközi Szobrász Szimpóziumnak, amelyből aztán létrejött a Nagyharsányi Szoborpark, itt áll egyik legismertebb alkotása, a Spirál.
Most a kő- és faszobrok mellett tervrajzokat látunk, amelyek betekintést engednek az alkotói folyamatba. Bocz úgy gondolta, a mű ott van az anyagban, csak ki kell bontani. De az anyag „milyensége”, a matéria közvetítette üzenet is nagyon érdekelte. Szerette a fát és a követ együtt használni; a cím is erre utal, a kő az eredet, a fa az ellentmondás, a formák pedig a női idomokat idézik.
A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!