Visszhang: kiállítás

Bocz Gyula – Eredet és ellentmondás

Visszhang

A Balaton kitartóan keresi, hogy milyen kulturális programokkal kínálja meg a nyaralókat, de a végeredmény sokszor kimerül a vásári szórakoztatásban.

A Bocz Gyula (1937–2003) pécsi szobrász művészetéből összeállított kiállítás azonban más irányt képvisel. A Zsdrál Art 2018-ban alakult Pécsett, kifejezetten a pécsi művészet képviseletére, azzal a misszióval, hogy nem húz éles határt az iparművészet és a képzőművészet között. A Covid idején költöztek Balatonfüredre, de nem engedték el itt sem a pécsi szálat.

Bocz izgalmas és ikonikus pécsi figura volt, autodidakta művész, aki a pécsi rajzszakkörökben, Martyn Ferenc és Lantos Ferenc szabadiskoláiban tanult. Már gyerekként rajzpályázatot nyert 1950-ben Guatemalában, a 60-as évek elejétől organikus-nonfiguratív szobrokat alkotott, a 80-as évek közepétől festett, továbbá szögekkel kivert faszobrokat alkotott.

A Land Art egyik úttörőjeként tevékenykedett Villányban és Siklóson, alapítója volt a Villányi Nemzetközi Szobrász Szimpóziumnak, amelyből aztán létrejött a Nagyharsányi Szoborpark, itt áll egyik legismertebb alkotása, a Spirál.

Most a kő- és faszobrok mellett tervrajzokat látunk, amelyek betekintést engednek az alkotói folyamatba. Bocz úgy gondolta, a mű ott van az anyagban, csak ki kell bontani. De az anyag „milyensége”, a matéria közvetítette üzenet is nagyon érdekelte. Szerette a fát és a követ együtt használni; a cím is erre utal, a kő az eredet, a fa az ellentmondás, a formák pedig a női idomokat idézik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.