Visszhang: lemez

Brad Mehldau – Orpheus Chamber Orchestra

Variations on a Melancholy Theme

Visszhang

Napjaink egyik vezető jazz-zongoristája azt álmodta, hogy Brahms egy reggel erősen bluesos hangulatra ébred. Ezt a jelenetet zenésítette meg.

A borítón közölt megjegyzéseinek a szokásosnál is nagyobb a jelentősége. Nem azért, hogy beszorítsa a befogadó asszociációt – a zene igazán inspirálja a hallgató fantáziáját –, hanem mert a mű formagyakorlatnak is felfogható, a téma és a 11 páros variáció, a kadencia és az utóhang plusz ráadás kompozíciós struktúrájának ismerete valóban elmélyíti az élvezetet. A téma a címnek megfelelően melankolikus, háromnegyedes. A variációk aztán messze kalandoznak a kezdőponttól, hangulatban is, de első hallgatásra nem nyílik meg minden finomságuk – az árnyalatokat csak a mélyebb ismerkedés során adja ki magából a lényegében klasszikus stílusú mű.

Brad Mehldau a New York-i Or­pheus kamarazenekar felkérése írta a darabot. A világhírű, ötven­éves együttesnek a művészeti vezető nélküliség a védjegye, állandó sorozatuk van a Carnegie Hallban, Branford Marsalisszal és Arturo Sandovallal is koncerteznek, nem beszélve a klasszikus sztárok sokaságáról. Ám mintha a fúvósok egy kicsit szétszólnának rögtön az elején, és az egyik hegedűszóló kíséretében a vonósok is. Mintha nem próbáltak volna szólamonként vagy tuttiban eleget. Azt éppen stilisztikai nyitottságuk miatt nehezen tudom elképzelni, hogy kicsit „piszkosan” akartak volna játszani. Megmagyarázza mindezt, hogy a mű 2013-as (hallhatóan kozmetikázatlan) koncertfelvételét adták most ki lemezen. A wertheri kesergés, a bluesos, szűkített hangzatok és a felhők közt áttörő derű zenei állomásai így is élménydúsak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.