Visszhang: lemez

Brad Mehldau – Orpheus Chamber Orchestra

Variations on a Melancholy Theme

Visszhang

Napjaink egyik vezető jazz-zongoristája azt álmodta, hogy Brahms egy reggel erősen bluesos hangulatra ébred. Ezt a jelenetet zenésítette meg.

A borítón közölt megjegyzéseinek a szokásosnál is nagyobb a jelentősége. Nem azért, hogy beszorítsa a befogadó asszociációt – a zene igazán inspirálja a hallgató fantáziáját –, hanem mert a mű formagyakorlatnak is felfogható, a téma és a 11 páros variáció, a kadencia és az utóhang plusz ráadás kompozíciós struktúrájának ismerete valóban elmélyíti az élvezetet. A téma a címnek megfelelően melankolikus, háromnegyedes. A variációk aztán messze kalandoznak a kezdőponttól, hangulatban is, de első hallgatásra nem nyílik meg minden finomságuk – az árnyalatokat csak a mélyebb ismerkedés során adja ki magából a lényegében klasszikus stílusú mű.

Brad Mehldau a New York-i Or­pheus kamarazenekar felkérése írta a darabot. A világhírű, ötven­éves együttesnek a művészeti vezető nélküliség a védjegye, állandó sorozatuk van a Carnegie Hallban, Branford Marsalisszal és Arturo Sandovallal is koncerteznek, nem beszélve a klasszikus sztárok sokaságáról. Ám mintha a fúvósok egy kicsit szétszólnának rögtön az elején, és az egyik hegedűszóló kíséretében a vonósok is. Mintha nem próbáltak volna szólamonként vagy tuttiban eleget. Azt éppen stilisztikai nyitottságuk miatt nehezen tudom elképzelni, hogy kicsit „piszkosan” akartak volna játszani. Megmagyarázza mindezt, hogy a mű 2013-as (hallhatóan kozmetikázatlan) koncertfelvételét adták most ki lemezen. A wertheri kesergés, a bluesos, szűkített hangzatok és a felhők közt áttörő derű zenei állomásai így is élménydúsak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.