Visszhang: lemez

Brahms: Hegedű-zongora szonáták / Giovanni Guzzo, Fejérvári Zoltán

Visszhang

A későn érő zeneszerző 1879-ben, negyvenhat évesen komponálta első hegedű-zongora szonátáját egy itáliai utazás után.

A következő kilenc évben újabb két opust írt barátja, a kor megbecsült hegedűse, Joachim József számára, de közben négy kezdeményt el is égetett – a három teljes művet így a legintimebb, legkiforrottabb alkotásai között tarthatjuk számon.

A venezuelai származású Giovanni Guzzo, aki egyebek mellett a Camerata Salzburg koncertmestere és Budapestet az otthonának tekinti, szívesen merül el Brahms zenéjében: tavaly a zongoranégyeseket rögzítette magyar muzsikusokkal. Most a sokoldalú Fejérvári Zoltánban talált partnerére, kettejük összjátékából pedig kirajzolódik, milyenek ezek a szonáták: virtuózak, a gyors tételek gyakran viharosak, de nem patetikusak, a lassú tételekben pedig szép, melankolikus dallamokat hallunk.

Számos kiváló lemezfelvételét ismerjük ezeknek a Brahms-műveknek: most csak Christian Tetzlaff és Lars Vogt, Leonidasz Kavakosz és Yuja Wang, az archív klasszikusok közül pedig Josef Suk és Julius Katchen együttműködését emelném ki. Guzzo és Fejérvári interpretációja semmivel nem marad el ezek mögött, ám inkább a művek intim oldalát domborítja ki, és a nagy „robbanásokat” is csak fojtva jeleníti meg. Az utolsó, d-moll szonáta sebes fináléja azért képes lenne felverni a szomszédot. Nem mellékes az sem, hogy a Hungaroton áttetsző, tiszta hangfelvételén egyetlen hang sem vész el.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.