Visszhang: lemez

C.P.E. Bach: Máté-passió / Ton Koopman

Visszhang

Sokáig elveszettnek hittük a legjelentősebb Bach-fiú, Carl Philipp Emanuel Bach 1769-ben írt Máté-passióját, mígnem 1999-ben felbukkant a berlini Singakademie levéltárában.

Azóta az első nyilvános modern kori előadására is sor került, valamint egy-két lemezen is megjelent. A mű sok tekintetben a nagy Bach re­cept­jét követi, az evangéliumi történet az énekes recitativókban bontakozik ki, az áriabetétetek az érzelmi hatásról, a korálok pedig a hallgatóság bevonásáról gondoskodnak. Lehet, hogy elsőre csak az avatott fül veszi észre, de a zene nyelve már átmenetet képez a barokk és a klasszika kora között, a Gecsemáné-kertbeli elárultatás áriá­ja például a Sturm und Drang stílus elemeit hordozza magában. Arra is gyanakodhatunk, hogy a határidőktől nyomasztott Carl Philipp Emanuel időnként kölcsönzött a családi kottákból, akár Johann Sebastian műveiből is – ami abban a korban még nem számított plagizálásnak. Az Amsterdam Baroque Orchestra & Choir méltó szorgalommal áll a darabhoz, a régizenejátszás nagy öregje, a 80 éves Ton Koopman pedig a nagy művekhez illő odafigyeléssel törődik ezzel a margóra szorult alkotással. Az énekesi gárda kiváló, Jörg Dürmüller egy percre sem lankad az evangélista szerepében, Klaus Mertens karizmatikus a krisztusi szólamot énekelve, Deborah York pedig egészen fantasztikus hangú szoprán. Arról azonban nincs szó, hogy át kellene értékelnünk a világi műfajokban sokkal sikeresebb Carl Philipp Emanuelt, akit kora – és maga Mozart is – többre tartott apjánál. Az idő azonban az öregnek dolgozott.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.