Visszhang: lemez

C.P.E. Bach: Máté-passió / Ton Koopman

Visszhang

Sokáig elveszettnek hittük a legjelentősebb Bach-fiú, Carl Philipp Emanuel Bach 1769-ben írt Máté-passióját, mígnem 1999-ben felbukkant a berlini Singakademie levéltárában.

Azóta az első nyilvános modern kori előadására is sor került, valamint egy-két lemezen is megjelent. A mű sok tekintetben a nagy Bach re­cept­jét követi, az evangéliumi történet az énekes recitativókban bontakozik ki, az áriabetétetek az érzelmi hatásról, a korálok pedig a hallgatóság bevonásáról gondoskodnak. Lehet, hogy elsőre csak az avatott fül veszi észre, de a zene nyelve már átmenetet képez a barokk és a klasszika kora között, a Gecsemáné-kertbeli elárultatás áriá­ja például a Sturm und Drang stílus elemeit hordozza magában. Arra is gyanakodhatunk, hogy a határidőktől nyomasztott Carl Philipp Emanuel időnként kölcsönzött a családi kottákból, akár Johann Sebastian műveiből is – ami abban a korban még nem számított plagizálásnak. Az Amsterdam Baroque Orchestra & Choir méltó szorgalommal áll a darabhoz, a régizenejátszás nagy öregje, a 80 éves Ton Koopman pedig a nagy művekhez illő odafigyeléssel törődik ezzel a margóra szorult alkotással. Az énekesi gárda kiváló, Jörg Dürmüller egy percre sem lankad az evangélista szerepében, Klaus Mertens karizmatikus a krisztusi szólamot énekelve, Deborah York pedig egészen fantasztikus hangú szoprán. Arról azonban nincs szó, hogy át kellene értékelnünk a világi műfajokban sokkal sikeresebb Carl Philipp Emanuelt, akit kora – és maga Mozart is – többre tartott apjánál. Az idő azonban az öregnek dolgozott.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.