Visszhang: lemez

C.P.E. Bach: Máté-passió / Ton Koopman

Visszhang

Sokáig elveszettnek hittük a legjelentősebb Bach-fiú, Carl Philipp Emanuel Bach 1769-ben írt Máté-passióját, mígnem 1999-ben felbukkant a berlini Singakademie levéltárában.

Azóta az első nyilvános modern kori előadására is sor került, valamint egy-két lemezen is megjelent. A mű sok tekintetben a nagy Bach re­cept­jét követi, az evangéliumi történet az énekes recitativókban bontakozik ki, az áriabetétetek az érzelmi hatásról, a korálok pedig a hallgatóság bevonásáról gondoskodnak. Lehet, hogy elsőre csak az avatott fül veszi észre, de a zene nyelve már átmenetet képez a barokk és a klasszika kora között, a Gecsemáné-kertbeli elárultatás áriá­ja például a Sturm und Drang stílus elemeit hordozza magában. Arra is gyanakodhatunk, hogy a határidőktől nyomasztott Carl Philipp Emanuel időnként kölcsönzött a családi kottákból, akár Johann Sebastian műveiből is – ami abban a korban még nem számított plagizálásnak. Az Amsterdam Baroque Orchestra & Choir méltó szorgalommal áll a darabhoz, a régizenejátszás nagy öregje, a 80 éves Ton Koopman pedig a nagy művekhez illő odafigyeléssel törődik ezzel a margóra szorult alkotással. Az énekesi gárda kiváló, Jörg Dürmüller egy percre sem lankad az evangélista szerepében, Klaus Mertens karizmatikus a krisztusi szólamot énekelve, Deborah York pedig egészen fantasztikus hangú szoprán. Arról azonban nincs szó, hogy át kellene értékelnünk a világi műfajokban sokkal sikeresebb Carl Philipp Emanuelt, akit kora – és maga Mozart is – többre tartott apjánál. Az idő azonban az öregnek dolgozott.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Helyreigazítás

  • narancs.hu

Helyreigazítás az Egy elképesztő történet: gondnokság alá akarta vetetni egykori barátját, majd bíróságra ment, de a pert is elbukta című cikk miatt.

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.