Visszhang: színház

Fábián Péter: Gazdálkodj okosan!

Visszhang

Krisztina, a pályaelhagyó tanár és a szellemi szabadfoglalkozású Tamás fiatal házasokként albérletben élnek, álmuk egy saját lakás.

Egy nap a pincében találnak egy Gazdálkodj okosan! nevű régi társasjátékot, és a dolog nagyjából a Jumanji mintájára kezd működni. Ami a táblán kijön, az nyomban valósággá válik.

Ők pedig változatos hullámok között hajóznak a pénzszerzés óceánján. Telefonon házasodnak, hogy csok-ot igényelhessenek, a szülőktől jelzálogot kunyerálnak, az albérletből rezsitartozás miatt kirúgják őket, ezért Tamás anyjához költöznek. De Gyöngyi mama is egy szobakonyhában éldegél.

Sziládi Hajna és Krausz Gergő mindvégig színen vannak, bírják is lendülettel. A társasjátékötlet kitűnően működik, a szöveg remek, tele groteszk fordulatokkal. A közönség 100 percig remekül szórakozott, szünet nélkül, fölszabadultan nevetett rajtuk. Vagy inkább magán. Úgy a 65. perc táján komorodtam el. Már keserűen se tudtam nevetni az abszurditásokon, nyomasztott a helyzet valódi reménytelensége. Magamban egy második felvonást kezdtem el írni, ahol Lőrinc kesereg, hogy sehogy sem akarják eladni neki a windsori kastélyt, Tiborcz háborog, hogy nem tud repülőgép-anyahajót venni. De Trump majd segít, ha győz novemberben. Kérdés, ki intézi majd hozzá a tengert.

Fábián Péter író-rendezőként élvezetesen, biztos ízléssel mulattat a saját nyomorunkkal. A teljességhez azonban mintha hiányozna a felülnézet. Merthogy a fiatal párnak – ahogy annyi másiknak – lakása természetesen a végén sem lesz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.