Visszhang: kiállítás

Francesca Woodman: Werke der SAMMLUNG VERBUND (Munkák a VERBUND Gyűjteményből)

Visszhang

Az amerikai-olasz művész közel száz fotográfiáját bemutató kiállítás közepénél egy hatalmasra nagyított felvételen a művészt látjuk a műtermében.

Körülötte oltári káosz, ő egy fotelben elterülve meredten néz a lencsébe. Kissé elvetemült a tekintete. Játszik? Szuggerál? Nem tudható, hogy csak az életrajz tragikus tükrében látjuk-e másnak a felvételt: nem a flegmaságot fedezzük fel a pillantásában, hanem egy magányos lélek dacát.

Az osztrák energetikai konglomerátum, a VERBUND AG húsz éve vásárolja Woodman munkáit, s a legátfogóbb válogatással rendelkezik ebből a rövidke életműből. Woodman (1958–1981) még kiskamaszként kezdte a fényképezést, és 23 évesen vetett véget az életé­nek. Alkotói pályája mindössze kilenc évet ölel fel. A legmeghatározóbb szemléletformáló előkép Dürer volt számára, így sokat hozzátesz az értelmezéshez, hogy a tárlat a Dürer-kiállítás mellett tekinthető meg. (A lenti terekben pedig a szintén öngyilkosságot elkövető Matthew Wong munkái vannak kiállítva.) Woodman alaptémája a női test, illetve a női test és a tér kapcsolata. Legfontosabb modellje önmaga volt: „Mert én mindig kéznél voltam.” Látjuk őt kemény csipeszekkel, meztelenül, látjuk, ahogy félig már el is tűnt a térben. Látjuk üres szobákban, gyárépületekben, lelakott házban. Aztán nők sorjáznak Woodman-álarcban. Testrészek, tárgyak, mint a nőiség „segédeszközei”: csipke, tükrök. Performatív gesztusok, az önvizsgálat állomásai. Érdekes az is, amikor más életművekhez, például Virginia Woolfhoz kapcsolódik. Költészet és látomás. Megrázó anyag.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.