Visszhang: kiállítás

Francesca Woodman: Werke der SAMMLUNG VERBUND (Munkák a VERBUND Gyűjteményből)

Visszhang

Az amerikai-olasz művész közel száz fotográfiáját bemutató kiállítás közepénél egy hatalmasra nagyított felvételen a művészt látjuk a műtermében.

Körülötte oltári káosz, ő egy fotelben elterülve meredten néz a lencsébe. Kissé elvetemült a tekintete. Játszik? Szuggerál? Nem tudható, hogy csak az életrajz tragikus tükrében látjuk-e másnak a felvételt: nem a flegmaságot fedezzük fel a pillantásában, hanem egy magányos lélek dacát.

Az osztrák energetikai konglomerátum, a VERBUND AG húsz éve vásárolja Woodman munkáit, s a legátfogóbb válogatással rendelkezik ebből a rövidke életműből. Woodman (1958–1981) még kiskamaszként kezdte a fényképezést, és 23 évesen vetett véget az életé­nek. Alkotói pályája mindössze kilenc évet ölel fel. A legmeghatározóbb szemléletformáló előkép Dürer volt számára, így sokat hozzátesz az értelmezéshez, hogy a tárlat a Dürer-kiállítás mellett tekinthető meg. (A lenti terekben pedig a szintén öngyilkosságot elkövető Matthew Wong munkái vannak kiállítva.) Woodman alaptémája a női test, illetve a női test és a tér kapcsolata. Legfontosabb modellje önmaga volt: „Mert én mindig kéznél voltam.” Látjuk őt kemény csipeszekkel, meztelenül, látjuk, ahogy félig már el is tűnt a térben. Látjuk üres szobákban, gyárépületekben, lelakott házban. Aztán nők sorjáznak Woodman-álarcban. Testrészek, tárgyak, mint a nőiség „segédeszközei”: csipke, tükrök. Performatív gesztusok, az önvizsgálat állomásai. Érdekes az is, amikor más életművekhez, például Virginia Woolfhoz kapcsolódik. Költészet és látomás. Megrázó anyag.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.