Visszhang: lemez

Godflesh: Purge

  • - minek -
  • 2023. június 14.

Visszhang

Hat év után csak most jelentkezett lemezzel a Godflesh duó, méghozzá egy olyannal, amely a legendás 1992-es Pure című album szerves folytatása kíván lenni.

A bő három évtizeddel ezelőtt készített lemezen a Godflesh először próbált a korábban is használt dobgépből (korabeli hiphop sugallta) groove-okat kicsiholni, ezzel mintegy ellenpontozva a Justin Broadrick által prezentált túlvilági gitárhangzást és Ben Green zakatoló basszusjátékát. A mindent beskatulyázó sajtó által ipari metálként felcímkézett eredmény akkor katartikus volt.

Most inkább csak saját, igencsak vaskos életművük jogos és kiérdemelt folytatását hallhatjuk, kevesebb varázzsal, de érezhetően duzzadó energiákkal telve. A kompozíciók ezúttal is gépi dobhangokon lüktetnek, élnek az elektronika nyújtotta eszközökkel, de Broadrick és Green a hol lassabb, hol gyorsabb (a Permission című számban szinte már jungle-szerű) breakbeat alapokra vérbeli wall of sound gitár-basszus hangzást produkálnak. Ehhez jön Broadrick néha kifejezetten krampuszosra torzított (Mythology of Self), máskor viszont már-már tiszta hangja, mivel a Purge mégiscsak sajátos dalok füzére, ami az autizmussal diagnosztizált és poszttraumás tüneteket hordozó gitáros-frontember számára valóságos terápia. Ha a lemez nyers posztmetál tónusú megszólalásával a készítőin kívül csupán egyetlen befogadón segíteni tud, már nem született hiába, de nyugodtan állíthatjuk, hogy a gyilkos riffek és a hideg kattogás kombinációját hallva még most is nehéz egy helyben maradni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.