Visszhang: lemez

Godflesh: Purge

  • - minek -
  • 2023. június 14.

Visszhang

Hat év után csak most jelentkezett lemezzel a Godflesh duó, méghozzá egy olyannal, amely a legendás 1992-es Pure című album szerves folytatása kíván lenni.

A bő három évtizeddel ezelőtt készített lemezen a Godflesh először próbált a korábban is használt dobgépből (korabeli hiphop sugallta) groove-okat kicsiholni, ezzel mintegy ellenpontozva a Justin Broadrick által prezentált túlvilági gitárhangzást és Ben Green zakatoló basszusjátékát. A mindent beskatulyázó sajtó által ipari metálként felcímkézett eredmény akkor katartikus volt.

Most inkább csak saját, igencsak vaskos életművük jogos és kiérdemelt folytatását hallhatjuk, kevesebb varázzsal, de érezhetően duzzadó energiákkal telve. A kompozíciók ezúttal is gépi dobhangokon lüktetnek, élnek az elektronika nyújtotta eszközökkel, de Broadrick és Green a hol lassabb, hol gyorsabb (a Permission című számban szinte már jungle-szerű) breakbeat alapokra vérbeli wall of sound gitár-basszus hangzást produkálnak. Ehhez jön Broadrick néha kifejezetten krampuszosra torzított (Mythology of Self), máskor viszont már-már tiszta hangja, mivel a Purge mégiscsak sajátos dalok füzére, ami az autizmussal diagnosztizált és poszttraumás tüneteket hordozó gitáros-frontember számára valóságos terápia. Ha a lemez nyers posztmetál tónusú megszólalásával a készítőin kívül csupán egyetlen befogadón segíteni tud, már nem született hiába, de nyugodtan állíthatjuk, hogy a gyilkos riffek és a hideg kattogás kombinációját hallva még most is nehéz egy helyben maradni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.