Visszhang: lemez

Haydn: The Sun Quartets / Accord Quartet

Visszhang

Az opus 20-as vonósnégyesek eredeti kiadását a felkelő Nap rajza díszítette, de ha ezek a művek nem is hangfestő kompozíciók, másféle hajnalt azért jelölhetnek.

Mondjuk a vonósnégyes műfajáét, amelynek az ekkor negyvenéves zeneszerző már elismert mestere volt. „Serkentő beszélgetés négy okos ember között” – idézhetnénk Goethe jellemzését az Accord Quartet új lemeze kapcsán azzal a kitétellel, hogy a négyesnek tökéletesen egyet kell értenie a legapróbb nüanszban is. Ez az összhang megvan a magyar együttesnél. Hiányzik azonban az az intellektuális és zsigeri izgalom, ami a későbbi Sturm und Drang ekkor még megfoghatatlan szelleméből fakad.

Tankönyvi példa lehet a g-moll vonósnégyes nyitótétele, amelyben nyoma sincs a hangnemhez köthető mozarti tragikumnak, a hangvétel rámenős és vehemens serioso és buffo elemekkel tarkított. Ezt a jellemzőt, amely a maga korában újdonságként hatott, kissé fakón és lomhán mutatja meg Mező Péter kvartettje – hozzá még a korhű hangszerek alkalmazása sem lett volna ördögtől való –, az együttes jobban teljesít a szentimentális szakaszokban. Ezek sosem negédesen, inkább hiteles, éneklő hangon szólalnak meg, de frissítően hatnak a táncos tételek is, különösen a lemez vége felé hallható musette-menüett a C-dúr kvartettből. (Ugyanezt a művet egy magas fekvésű csellószóló nyitja, amit Ölveti Mátyás gyönyörű intonációval prezentál.) Egy ülésben mégsem tanácsos nekiülni a jó kétórás lemeznek, ahogy a borítón szereplő, találomra választott stock fotó szimbolikáján sem érdemes hosszan merengeni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."