Visszhang: lemez

Haydn: The Sun Quartets / Accord Quartet

Visszhang

Az opus 20-as vonósnégyesek eredeti kiadását a felkelő Nap rajza díszítette, de ha ezek a művek nem is hangfestő kompozíciók, másféle hajnalt azért jelölhetnek.

Mondjuk a vonósnégyes műfajáét, amelynek az ekkor negyvenéves zeneszerző már elismert mestere volt. „Serkentő beszélgetés négy okos ember között” – idézhetnénk Goethe jellemzését az Accord Quartet új lemeze kapcsán azzal a kitétellel, hogy a négyesnek tökéletesen egyet kell értenie a legapróbb nüanszban is. Ez az összhang megvan a magyar együttesnél. Hiányzik azonban az az intellektuális és zsigeri izgalom, ami a későbbi Sturm und Drang ekkor még megfoghatatlan szelleméből fakad.

Tankönyvi példa lehet a g-moll vonósnégyes nyitótétele, amelyben nyoma sincs a hangnemhez köthető mozarti tragikumnak, a hangvétel rámenős és vehemens serioso és buffo elemekkel tarkított. Ezt a jellemzőt, amely a maga korában újdonságként hatott, kissé fakón és lomhán mutatja meg Mező Péter kvartettje – hozzá még a korhű hangszerek alkalmazása sem lett volna ördögtől való –, az együttes jobban teljesít a szentimentális szakaszokban. Ezek sosem negédesen, inkább hiteles, éneklő hangon szólalnak meg, de frissítően hatnak a táncos tételek is, különösen a lemez vége felé hallható musette-menüett a C-dúr kvartettből. (Ugyanezt a művet egy magas fekvésű csellószóló nyitja, amit Ölveti Mátyás gyönyörű intonációval prezentál.) Egy ülésben mégsem tanácsos nekiülni a jó kétórás lemeznek, ahogy a borítón szereplő, találomra választott stock fotó szimbolikáján sem érdemes hosszan merengeni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.