Visszhang: lemez

Haydn: The Sun Quartets / Accord Quartet

Visszhang

Az opus 20-as vonósnégyesek eredeti kiadását a felkelő Nap rajza díszítette, de ha ezek a művek nem is hangfestő kompozíciók, másféle hajnalt azért jelölhetnek.

Mondjuk a vonósnégyes műfajáét, amelynek az ekkor negyvenéves zeneszerző már elismert mestere volt. „Serkentő beszélgetés négy okos ember között” – idézhetnénk Goethe jellemzését az Accord Quartet új lemeze kapcsán azzal a kitétellel, hogy a négyesnek tökéletesen egyet kell értenie a legapróbb nüanszban is. Ez az összhang megvan a magyar együttesnél. Hiányzik azonban az az intellektuális és zsigeri izgalom, ami a későbbi Sturm und Drang ekkor még megfoghatatlan szelleméből fakad.

Tankönyvi példa lehet a g-moll vonósnégyes nyitótétele, amelyben nyoma sincs a hangnemhez köthető mozarti tragikumnak, a hangvétel rámenős és vehemens serioso és buffo elemekkel tarkított. Ezt a jellemzőt, amely a maga korában újdonságként hatott, kissé fakón és lomhán mutatja meg Mező Péter kvartettje – hozzá még a korhű hangszerek alkalmazása sem lett volna ördögtől való –, az együttes jobban teljesít a szentimentális szakaszokban. Ezek sosem negédesen, inkább hiteles, éneklő hangon szólalnak meg, de frissítően hatnak a táncos tételek is, különösen a lemez vége felé hallható musette-menüett a C-dúr kvartettből. (Ugyanezt a művet egy magas fekvésű csellószóló nyitja, amit Ölveti Mátyás gyönyörű intonációval prezentál.) Egy ülésben mégsem tanácsos nekiülni a jó kétórás lemeznek, ahogy a borítón szereplő, találomra választott stock fotó szimbolikáján sem érdemes hosszan merengeni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.