Visszhang: film

Körmök

Visszhang

Sokszor a fél karunkat is odaadnánk, hogy megtudjuk, a soron következő partnerünk az igazi lesz-e vagy egy újabb csalódás után elölről kell majd kezdenünk a „mi a kedvenc színed?”-től a „már megint fáj a fejed?”-ig tartó hajcihőt valaki mással.

Christos Nikou filmjében egy futurisztikus szerkezettel a karnál olcsóbban, csupán egy letépett körömért cserébe meg lehet állapítani, mennyire vagyunk kompatibilisek a választottunkkal. A jó eredményhez azonban tréningezni is érdemes, a párunk távozásakor kapott apró elektrosokk például pikkpakk megsokszorozhatja az érzést, hogy nem akarunk a másik nélkül lenni, ahogy egy életveszélyes helyzet szimulálása is garantáltan maradandó közös élményt generál. Egy efféle, szerelemgondozással foglalkozó központban kezd el dolgozni Anna, aki maga egy pozitív teszt boldog tulajdonosa, így biztos lehet benne, hogy a kedvese neki teremtetett, ám minden bizonyosságnak jót tesz, ha nem tétetik próbára…

Megvan itt  minden ahhoz, hogy élvezetes legyen: az ötlet, ha nem is teljesen egyedi, de elég különös ahhoz, hogy ne csont nélkül essen bele az ismert kategóriák valamelyikébe, ráadásul sem a meggyőző Jessie Buckley – Riz Ahmed páros, sem a mindig lenyűgöző Jeremy Allen White nem okoz csalódást. Ám amilyen hamar levesz a lábunkról az alapötlet, olyan hamar kell kiábrándulnunk belőle, és ráébredni, hogy ez megint csak egy szimpla szerelmes film, amely tanulságként is maximum annyival tud szolgálni, hogy nincs az az utópia, amelyben az ember ne akarna lefeküdni a kollégájával.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.