Visszhang: koncert

Superminimalism

Visszhang

Minden elismerést megérdemlő kitartással rendezték meg a BMC-ben a lengyel jazznapokat, immár tizenegyedszer.

Aki valaha kicsit is közelebb került a lengyel jazzhez, tudja, hogy érdemes rá odafigyelni; a néhai béketábor jazznagyhatalmának játékosai ma már amerikai és nyugat-európai ligákban szerepelnek. A háromnapos fesztivál első zenekara a még pályája elején álló Superminimalism kvintett volt, amely jól választott nevet. Stefan Raczkowski dobos (képünkön) koncepciója egyszerű és világos: a három fúvós és a bőgő-dob pólusai között létrejövő erőtérben, elég szűk sávon játszanak. A 20. századi minimalizmus a repetitív elemekben erősen jelen van, de ez a zene ebben a században születik, posztminimalistának is mondható volna, mert a harmincon inneni muzsikusok szabadon fogják fel feladatukat. A két tenorszaxofonos közül az egyik néha basszusklarinétra vált, a trombita hol kiteljesíti az akkordot, hol melodikus szerepbe emelkedik, néhány emlékezetes szólóval. Fanyar humorú, erőteljes és egészséges dinamizmus szól, magyar jazzfüllel hallgatva irigylésre méltó kockázatvállalási kedvvel, értve ezalatt, hogy a félhang-disszonanciáig és a csikorgó cintányérig sok mindent bátran bevállalnak, ami nem a hagyományos „szép”, még csak nem is a jazzes „jó!” értékszemlélete jegyében született.

A szokásos dalstruktúrákhoz sem ragaszkodnak, annál nagyobb a hallgató öröme, amikor viszont felismeri a visszatérő esztamot vagy a megkomponált szakaszt. A zenekar első albuma az idén készült el, és az lenne a meglepetés, ha ilyen tiszta és jól kiaknázható művészi koncepcióval, meggyőző tudással nem jutnának igen messzire.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.