Visszhang: koncert

Superminimalism

Visszhang

Minden elismerést megérdemlő kitartással rendezték meg a BMC-ben a lengyel jazznapokat, immár tizenegyedszer.

Aki valaha kicsit is közelebb került a lengyel jazzhez, tudja, hogy érdemes rá odafigyelni; a néhai béketábor jazznagyhatalmának játékosai ma már amerikai és nyugat-európai ligákban szerepelnek. A háromnapos fesztivál első zenekara a még pályája elején álló Superminimalism kvintett volt, amely jól választott nevet. Stefan Raczkowski dobos (képünkön) koncepciója egyszerű és világos: a három fúvós és a bőgő-dob pólusai között létrejövő erőtérben, elég szűk sávon játszanak. A 20. századi minimalizmus a repetitív elemekben erősen jelen van, de ez a zene ebben a században születik, posztminimalistának is mondható volna, mert a harmincon inneni muzsikusok szabadon fogják fel feladatukat. A két tenorszaxofonos közül az egyik néha basszusklarinétra vált, a trombita hol kiteljesíti az akkordot, hol melodikus szerepbe emelkedik, néhány emlékezetes szólóval. Fanyar humorú, erőteljes és egészséges dinamizmus szól, magyar jazzfüllel hallgatva irigylésre méltó kockázatvállalási kedvvel, értve ezalatt, hogy a félhang-disszonanciáig és a csikorgó cintányérig sok mindent bátran bevállalnak, ami nem a hagyományos „szép”, még csak nem is a jazzes „jó!” értékszemlélete jegyében született.

A szokásos dalstruktúrákhoz sem ragaszkodnak, annál nagyobb a hallgató öröme, amikor viszont felismeri a visszatérő esztamot vagy a megkomponált szakaszt. A zenekar első albuma az idén készült el, és az lenne a meglepetés, ha ilyen tiszta és jól kiaknázható művészi koncepcióval, meggyőző tudással nem jutnának igen messzire.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."