Visszhang: film

Hedda

Visszhang

Nia DaCosta vérbő Ibsen-adaptációjában nemcsak a korszak, hanem a tónus és a hősök körvonalai is megváltoznak.

Hedda Gabler a késő 19. századi Oslóból az 1950-es évek angol vidékére időutazik egy Gatsbyhez illő, apokaliptikus estély kellős közepébe. Tessa Thompson nyílt és érzéki alakításában viszonylag kevés tér marad az elfojtott érzéseknek és a finom nüanszoknak, helyette tort ül a melodráma, az alig leleplezett bujaság és a ragadozó ösztön.

Hedda épp most tért haza George-dzsal (Tom Bateman) közös nászútjáról, amit grandiózus partival kíván megünnepelni. Az összejövetel valódi indítéka inkább az, hogy beinduljon a tétova tudós férj karrierje, és megkaphassa a professzori kinevezést, hogy finanszírozhassa imádott neje fény­űző életmódját. Az események azonban váratlan fordulatot vesznek, amikor megjelenik Hedda exszeretője és férje szakmai riválisa, a briliáns Eileen Lövborg (Ibsen darabjában egy Eilert nevű férfi, itt Nina Hoss). DaCosta magabiztosan formálja saját elképzelésére Ibsen komplex figurákkal operáló, csendesebb és fojtottabb realista drámáját, még akkor is, ha ez időnként megingatja filmjét. Hősei egyszerűbbek, de ösztönösebbek, a feszültség kezdettől a tetőfokon, Sean Bobbitt képei gazdag, meleg aranyban és barnában úsznak, ami csak kiemeli a dühtől és vágytól piros orcákat. Az egész felhajtás nevetséges és túlzott, de a filmet megmenti Thompson és Hoss, a két karizmatikus nő, akiknek mérge és szenvedélye – legalább két órára – minket is magával ragad.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.