Visszhang: film

Hókusz pókusz 2

  • SzSz
  • 2022. október 12.

Visszhang

Covid-mozinapló, sokadik felvonás: a pandémia miatt üresen kongó filmszínházakban ismét bemutatják a Hókusz pókusz című 17 éves filmet, mely története során először a nézettségi lista tetejére mászik.

Az 1993-as mozi ugyanis bemutatójakor megbukott, többek között azért, mert a Szabadítsátok ki Willyt! volt a versenytársa, na meg azért is, mert halloweeni témája ellenére júliusban tűzték műsorra.

De ez nem elég, mert a Hókusz pókusz szép lassan kultuszfilmmé vált, nem utolsósorban a főszereplő trió miatt. Ám Bette Midler, Kathy Najimy és Sarah Jessica Parker ma már közel sem akkora húzónevek, hogy ne ugorhassanak fel a menetrend szerinti nosztalgiavonatra. A folytatás ellenben már a vásznak helyett a streamingre érkezett, és pont olyan, mint a hasonló, mostanában tömegével újramelegített klasszikus: tömény nosztalgia, amely az új nézőknek nem elég eredeti, a régi rajongóinak pedig túlságosan felhígított.

A második rész arról szól, hogy hogyan lettek a Sanderson nővérek Salem hírhedt boszorkányai. Közben természetesen néhány fiatal suhanc ismét megidézi őket, így újra elkezdődik az örök életért folytatott, zenés betétekkel sűrűn tűzdelt küzdelmük. Az utazóeszköznek használt seprűket olykor már okosporszívók helyettesítik, s a leglényegesebb elem is változott: oda az első rész valóban rémisztő hangulata, merészsége és frivol hangja, amely még a 90-es években is szokatlannak számított egy családi filmben. Ami maradt, az tökéletesen polkorrekt, és ehhez mérten tökéletesen unalmas.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.