Visszhang: koncert

III. Haydneum Eszterháza Fesztivál, zárókoncert

Visszhang

A nagy Mozart mellett Antonio Rosetti és Josef Antonín Štěpán zenéje minden félelmünk ellenére nem marginalitásként jelent meg.

Mégis, kortársai zenéje mellett Mozart forradalmisága, lázadó hangja jelentette az est legnagyobb meg­lepetését. A program súlypontját egyértelműen Štěpán B-dúr zongoraversenye adta, megelőlegezve a Mozart-szimfónia felszabadító értelmezését. Štěpán műve – a mozarti zongoraversenyektől eltérve – négytételes: a lassú-gyors-lassú-gyors felépítés emlékeztethet minket Corelli concerto grossóira, de a szimfóniák lassú bevezetésének tétellé növelését is beleláthatjuk a szokatlan első tételbe.

Berecz Mihály és az Orfeo Zenekar eleinte nem mindig találták meg egymást, a mű előrehaladtával azonban szinte teljesen eltűnt az együttjáték bizonytalansága. Berecz érzékenysége a harmadik tétel kadenciájában mutatkozott meg legteljesebben, amikor a fortepiano tompító pedáljával egészen éteri hangszínt teremtett. Mozart „Nagy” g-moll szimfóniája aztán sikeresen szakított a becsontosodott Mozart-interpretációkkal. Elevenségét elsősorban nem a korhű hangszerek jelentették, hanem a lépcsőzetes dinamika: a piano részeket a vonóskar helyett a szólamvezetőkből alakult vonósnégyes játszotta.

A karmester, Attilio Cremonesi gyorsabb tempót intett annál, amit a szimfónia és az erre felkészületlen zenekar kapásból elbírt volna, de Kalló Zsolt koncertmester megfogta a tempót az expozíció melléktémájánál, amivel az egész zenekar visszakerült a magabiztosság addig járt pályájára.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.