Visszhang: koncert

III. Haydneum Eszterháza Fesztivál, zárókoncert

Visszhang

A nagy Mozart mellett Antonio Rosetti és Josef Antonín Štěpán zenéje minden félelmünk ellenére nem marginalitásként jelent meg.

Mégis, kortársai zenéje mellett Mozart forradalmisága, lázadó hangja jelentette az est legnagyobb meg­lepetését. A program súlypontját egyértelműen Štěpán B-dúr zongoraversenye adta, megelőlegezve a Mozart-szimfónia felszabadító értelmezését. Štěpán műve – a mozarti zongoraversenyektől eltérve – négytételes: a lassú-gyors-lassú-gyors felépítés emlékeztethet minket Corelli concerto grossóira, de a szimfóniák lassú bevezetésének tétellé növelését is beleláthatjuk a szokatlan első tételbe.

Berecz Mihály és az Orfeo Zenekar eleinte nem mindig találták meg egymást, a mű előrehaladtával azonban szinte teljesen eltűnt az együttjáték bizonytalansága. Berecz érzékenysége a harmadik tétel kadenciájában mutatkozott meg legteljesebben, amikor a fortepiano tompító pedáljával egészen éteri hangszínt teremtett. Mozart „Nagy” g-moll szimfóniája aztán sikeresen szakított a becsontosodott Mozart-interpretációkkal. Elevenségét elsősorban nem a korhű hangszerek jelentették, hanem a lépcsőzetes dinamika: a piano részeket a vonóskar helyett a szólamvezetőkből alakult vonósnégyes játszotta.

A karmester, Attilio Cremonesi gyorsabb tempót intett annál, amit a szimfónia és az erre felkészületlen zenekar kapásból elbírt volna, de Kalló Zsolt koncertmester megfogta a tempót az expozíció melléktémájánál, amivel az egész zenekar visszakerült a magabiztosság addig járt pályájára.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.